Загальне
Березенська С.М., Олійник Н.Ю.
Харківський торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету
РЕАЛІЗАЦІЯ МЕТОДІВ УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ ЗАСОБАМИ LMS MOODLE
Розвиток сучасної системи освіти, і зокрема вищої, тісно пов’язаний з сучасними процесами, які відбуваються в економічній, управлінській, виробничій та суспільній сфері, і охоплює широке коло питань теорії та практики менеджменту освітнього процесу. Особливо важливим є взаємопроникнення освітніх принципів, методів та технологій між академічною та корпоративною спільнотами. На фоні цього з’являється нова галузь сучасної педагогіки – управління знаннями, яка в своїй основі тісно пов’язується з електронним навчанням. Так, досліджуючи електронне навчання в контексті управління знаннями, Н. Алтухова розглядає його як один із методів створення ефективного електронного середовища навчання [2]. При цьому методи управління знаннями дають можливість не тільки використовувати накопичені міжнародною спільнотою знання і розповсюджувати їх у вигляді освітніх продуктів, а й стимулювати створення нових інноваційних продуктів, залучати до проектної діяльності інших викладачів і студентів [4]. Серед важливих елементів системи управління знаннями виокремлюють інструменти спільного створення, накопичення та використання знань. Отже інструментарій технологій електронного навчання, який надає ефективні можливості організації спільної роботи, якнайкраще відповідає вимогам та запитам системи управління знаннями.
Реалізація принципів та методів електронного навчання в контексті «управління знаннями» передбачає якісну зміну підходів до розробки навчального контенту і побудови траєкторії навчальної діяльності. При цьому в сучасному освітньому процесі знаходять місце різні моделі управління знаннями, але всіх їх поєднує перелік загальних процесів, які в тому чи іншому контексті реалізуються в цих моделях – процеси навчання, процеси фіксації і передачі знань, а також процеси застосування знань в поточній діяльності. Аналіз публікацій, в яких розглядаються технології і методи управління знаннями [3, 5, 6] не дозволив виявити єдиної класифікації через їх багатоманітність та особливості, однак дозволив виявити основні групи методів, які використовуються в системах управління знаннями:
- методи створення та накопичення знань,
- методи обміну знаннями,
- методи навчання,
- методи контролю.
В якості інструментів реалізації зазначених процесів управління знаннями на сучасному етапі застосовуються карти знань, портали знань, візуалізатори робочих процесів, системи інтранет, системи штучного інтелекту, корпоративні CRM системи тощо.
На наш погляд, найбільш перспективним інструментом для реалізації методів управління знаннями в системі освіти є сучасні системи управління знаннями (LMS) – багатофункціональні програмні комплекси, які є платформою для організації міжособистісної взаємодії студентів та викладачів в процесі роботи з навчальним контентом.
Досвід роботи з інструментарієм LMS Moodle показує, що це одна з найпотужніших платформ для реалізації чотирьохстадійної моделі управління знаннями, запропонованої І. Нонак і Х. Такеучі [1] – за допомогою внутрішніх та зовнішніх ресурсів та елементів формується електронний навчальний курс, який є базовим компонентом освітнього процесу, в основі якого лежить модель управління знаннями. В подальшому сформований курс дозволяє реалізувати три категорії управління знаннями, які виділені в наукових дослідженнях Н. Діксон [1]:
- використання явного знання, його «захоплення», і документування у вигляді колекцій (за допомогою Лекції, Книги, Посилання, Глосарію, Бази даних тощо);
- використання «емпіричних» знань, створення спільнот практиків, структурування досвіду і створення міжособистісних контактів (на основі Глосарію, ВіКі, Завдання, Гри та інших інструментів).
- використання колективних знань, заснованих на інтеграції різних точок зору і нових ідей, організації діалогу, обговорення проблем у віртуальному і / або очному режимах (в режимі Форуму, Семінару, Чату).
В процесі роботи з матеріалами електронного курсу формуються висновки, які застосовують на практиці, в результаті чого формуються нові знання.
Список використаних джерел
- Dixon N. Where Knowledge Management Has Been and Where It Is Going - Part Three. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nancydixonblog.com/2009/07/where-knowledge-management-has-been-and-where-it-is-going-part-three.html.
- Алтухова Н. Ф. Применение технологий управления знаниями для поддержки эффективности ИТ / Н. Ф. Алтухова, М. Д. Золотухина, М. М. Лукина, Н. М. Подольская // Вестник университета (Государственный университет управления). – 2013. – № 6. – С. 14-24.
- Гаврилова Т. А. Интеллектуальные технологии в менеджменте: инструменты и системы / Т. А. Гаврилова, Д. И. Муромцев. – СПб. – 2008. – 488 с.
- Днепровская Н. В. Уровни управления знаниями при разработке электронных курсов / Н. В. Днепровская, И. В. Шевцова // Образовательная среда. – Т. 21. – № 1. – 2017. – С. 20-26.
- Дремова Ю. Г. Классификация методов и технологий управления знаниями / Ю. Г. Дремова // Альманах современной науки и образования. – № 3 (117). – 2017. – С. 34-38.
- Простакова И. Е. Технологии управления корпоративными знаниями. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mstu.edu.ru/science/conferences/anniversary_ntk/materials/section1/section1_9.html.