Загальне
Славко Г.В.
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
ОНЛАЙН ТЕХНОЛОГІЇ В ЕЛЕКТРОННИХ НАВЧАЛЬНИХ КУРСАХ MOODLE
Упровадження в систему навчання освітнього закладу дистанційних технологій потребує значних зусиль розробників не тільки на розгортання та налаштування Moodle, а й на організацію та проведення навчання викладачів умінню використовувати можливості Moodle для створення електронних навчальних курсів. Опитування свідчать про те, що більшість викладачів вважає, що "електронний навчальний курс" (ЕНК) - це той самий навчальний матеріал, який використовувався оффлайн та був переведений у електронний (цифровий) вигляд. Більш того, навіть на сайті Міністерства освіти, згадування електронних підручників відбувається у саме такому контексті, але ж основна відмінність ЕНК від електронного варіанту навчального посібника полягає у системі інтерактивної взаємодії студента з навчальним матеріалом та викладачем. Статистичні дані свідчать про те, що близько 80% викладачів, які використовують систему Moodle, надають перевагу поданню навчального матеріалу у вигляді файлів (формат .pdf, .doc) та намагаються уникати використання навіть можливостей звичайних веб-сторінок (гіперпосилання, вбудоване медіа тощо). На додачу до завантажених навчальних матеріалів у вигляді файлів хіба що також використовуються можливості Moodle для проведення тестування та посилання на зовнішні джерела. Таким чином, система дистанційного навчання закладу освіти перетворюється у звичайний репозиторій навчальних матеріалів з функцією тестування, а функціонал системи Moodle не використовується у повному обсязі.
Якщо переглянути матеріали, викладені навіть тут, на сторінках цієї онлайн конференції, де збираються перш за все розробники систем дистанційного навчання на платформі Moodle, то можна звернути увагу на те, що перевага надається використанню типових плагінів Moodle і майже не використовуються можливості безпосереднього веб-програмування для створення ЕНК та, навіть під час створення текстів доповідей, фактично відсутні інтерактивні елементи. Хоча формат конференції, запропонований її засновниками з використанням системи Moodle надає такі можливості.
Але ж основна ідея упровадження сучасних онлайн систем у навчальний процес перш за все полягає у наданні нових можливостей учасникам цього процесу під час подання навчального матеріалу. Безумовно типові плагіни зручні у користуванні, але вони майже не надають можливостей вбудовувати безпосередньо у текст навчальних матеріалів елементи для взаємодії з учнем. Мета доповіді: показати деякі можливості використання онлайн технологій для створення електронних навчальних курсів, під час вивчення яких учень має можливість взаємодіяти з навчальним матеріалом. В доповіді також подані приклади використання інтерактивних елементів, наприклад для навчального матеріалу з математики, програмування, що буде корисним викладачам, які створюють власні ЕНК.
Найпростіший спосіб створення інтерактивних елементів, вбудованих у ЕНК полягає у використанні javascript кодів. Як приклад, наведемо калькулятор для обчислення факторіала, який може бути подано безпосередньо у тексті лекції. Фрагмент навчального матеріалу може виглядати так як показано далі.
Факториал числа n (позначається n! ) — добуток усіх натуральних чисел до n включно: Формула n!=1•2•3•...•n. За визначенням 0!=1.
Обчислення факторіалу
Введіть ціле додатне число, натисніть "Обчислити"
Такі вбудовані у лекційний матеріал елементи сприяють розумінню матеріалу і актуалізують увагу учнів. Наведено далі приклад вбудованого у текст елементу, який учню дозволяє дізнатися, як правильно промовляти англійською той чи інший термін. Увімкніть звук та натисніть наступне посилання: , щоб дізнатися як таки правильно слід промовляти назву платформи, якій присвячено цю конференцію. Такі вбудовані елементи урізноманітнюють подачу лекційного матеріалу. Більше таких прикладів можна знайти за наступним посиланням: http://математика.укр.
Наведемо далі ще один важливий приклад. Використовуючи зазначені клієнтські технології веб-програмування та можливості серверних налаштувань, на сайті онлайн системи "Математика.Укр" було реалізовано онлайн компілятор для кодів, написаних мовою С++ з можливістю вбудовувати такі коди у текст навчальних матеріалів [1]. Безпосередньо, під час ознайомлення з матеріалом, студент має можливість виконати програмний код, отримати результати компіляції та виконання. Більше того, студент має можливість онлайн внести зміни у наведений приклад і побачити онлайн результати внесених ним змін під час повторної компіляції коду. На наступному рисунку подано такий навчальний приклад.
Використання саме таких вбудованих елементів у текстах навчальних матеріалів дає підстави говорити про створення справжнього електронного інтерактивного навчального курсу.
Зазначені тут технології було втілено під час створення електронного інтерактивного курсу "Математика програмістам". У цьому ЕНК, який має за мету пояснити студентам, майбутнім програмістам, можливості практичного застосування математичних знань для розв'язання задач програмування з використанням математичного апарату, інтерактивний лекційний матеріал, у поєднанні з можливостями Moodle та створеним онлайн-компілятором, дозволив реалізувати онлайн-перевірку кодів, які надає студент у якості відповідей до завдань і задач за результатами вивчення теоретичного матеріалу [2]. Така онлайн перевірка програмних кодів значною мірою спрощує роботу викладача та надає студенту можливість одразу бачити отриману оцінку і намагатися виправити свої помилки. Також для зручності до курсу було додано візуальний редактор математичних формул на основі технологій MathJax [3], що дозволило студентам, не знайомим з розміткою LaTeX, додавати до своїх відповідей математичні формули. Також для мотивації студентів було використано типовий плагін надання електронних сертифікатів з результатами виконання усіх завдань курсу. Додатково, до електронного онлайн курсу було створено та видано паперовий навчальний підручник [4]. Задачі з підручника можна розв'язати та здати на перевірку онлайн. Підручник містить близько 100 прикладів готових програм мовою С++. Підручник стане у нагоді студентам, які вивчають програмування, викладачам математики і програмування, учасникам олімпіад з програмування та тим, хто готує таких учасників. Підручник може використовуватися у якості факультативного курсу у школах. Підручник з цікавістю читатимуть професійні програмісти, які так до цього часу і не зрозуміли навіщо вони вивчали в університеті математику. Більше детально про зміст та можливості використання такого поєднання інтерактивного електронного курсу з паперовим підручником можна почитати за посиланням: підручник "Математика програмістам".
Висновки. Поєднання типових можливостей ядра Moodle та встановлених плагінів з можливостями звичайного веб-програмування дозволяє додавати до ЕНК вбудовані у навчальний матеріал інтерактивні елементи для взаємодії студента з матеріалом. Такі елементи покращують сприйняття учнем матеріалу, викликають зацікавленість та створюють передумови для більш глибокого засвоєння навчального матеріалу. Але для того, щоб розробники ЕНК мали можливість використовувати такі елементи у власних курсах, слід створювати бібліотеку кодів, які викладач матиме змогу вмонтувати у свій курс з незначними змінами та проводити відповідне навчання викладачів-розробників курсів. Типово, використання таких елементів не викликає проблем у викладачів дисциплін, пов'язаних з фаховими дисциплінами "Програмування", "Веб-програмування" та іншими.
Список використаних джерел
- Система онлайн освіти "Математика.укр" [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://математика.укр .
- Славко Г.В. Розробка та впровадження інтерактивної перевірки програмних кодів у системі онлайн-освіти "Математика.укр" [Електронний ресурс] / Славко Г.В. // Інформатика та системні науки. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/5552/1/22%20Славко.pdf.
- Славко Г. В. Розробка та інтеграція плагінів математичного спрямування у систему дистанційної освіти Moodle / Г. В. Славко, В. В. Решетило, С. В.Шевченко // Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського - 2017. - Вип. 2(1). - С. 48-53.
- Славко Г. В. Математика програмістам. Навчальний підручник. − Кременчук: Видавництво ПП Щербатих О.В., 2018. − 184 с.