Загальне
Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Досвід реалізації першого етапу проекту з впровадження змішаного навчання в університеті
Згідно з освітніми стандартами, на самостійну роботу студентів в українських університетах має припадати від 1/3 до 2/3 навчальних годин. На практиці цей показник вже давно наближається до своєї верхньої межі, а з врахуванням відсотку відвідуваності занять, який останнім часом істотно знизився, фактична частка самостійної роботи студентів університету є значно більшою. За таких умов практично неможливо забезпечити належну якість освіти без використання сучасних ІКТ, зокрема технологій дистанційного навчання, електронних освітніх ресурсів, особливо, враховуючи велику кількість навчальних дисциплін, методичне забезпечення яких потребує постійного оновлення.
Наприклад, у Київському національному університеті будівництва і архітектури (КНУБА) зараз викладається близько 1700 навчальних дисциплін. При цьому за 2017 р. викладачами університету було видано 17 підручників, 30 навчальних посібників і 19 монографій [1]. План видання навчальної літератури у власному редакційно-видавничому відділі КНУБА, де крім навчальних посібників видаються конспекти лекцій, методичні вказівки і рекомендації, завдання до розрахунково-графічних робіт тощо, за І і ІІ квартал 2017 р. включав 30 позицій [2]. Зазначені показники засвідчують, що кількісно задовольнити потреби освітнього процесу в університеті лише за рахунок друкованої продукції неможливо. Необхідно створювати і використовувати електронні освітні ресурси, впроваджувати технології дистанційного навчання, а це потребує від викладачів відповідних компетентностей.
Ще в 2004 р. на факультеті підвищення кваліфікації викладачів КНУБА започатковано напрям підготовки "Комп'ютерні технології тестування і дистанційного навчання", а в 2005 р. науково-методичною радою університету було прийнято рішення про створення і використання сайту організаційно-методичного забезпечення навчального процесу, де кожний викладач мав змогу розміщувати для своїх студентів методичні та інформаційні матеріали. Керівництво університету завжди заохочувало викладачів до використання сайту, але досі не робило це обов'язковою вимогою для кожного викладача. Тому станом на кінець 2018 р. лише 20% викладачів КНУБА пройшли підвищення кваліфікації за вказаним напрямом, а постійно використовували сайт при викладанні своїх дисциплін ще менша кількість викладачів.
Щоб зробити використання інформаційних технологій обов'язковим для всіх викладачів, в листопаді 2018 р. було видано розпорядження ректора КНУБА про впровадження змішаного навчання в університеті, "створення системи управління цим процесом, опрацювання методики змішаного навчання, використання елементів технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах".
На його виконання було розроблено і затверджено "Положення про електронний навчально-методичний комплекс дисциплін та використання технологій дистанційного навчання в навчальному процесі". Воно визначає електронний навчально-методичний комплекс дисципліни (ЕНМКД) як електронний ресурс, що містить матеріали, які визначають зміст навчальних дисциплін (навчальна програма дисципліни, конспект чи матеріали лекцій), та інші навчально-методичні матеріали відповідно до видів аудиторних, позааyдиторних навчальних занять та самостійної роботи студентів, передбачених робочими навчальними програмами дисциплін. Метою створення ЕНМКД є змістове наповнення освітньо-інформаційного простору університету, впровадження сучасних інформаційних технологій, забезпечення рівного доступу студентів до якісних навчальних та методичних матеріалів незалежно від місця їх проживання або форми навчання [3].
Електронні навчально-методичні комплекси дисциплін розглядаються як складова системи управління якістю освітнього процесу, що встановлює єдині вимоги до змісту й оформлення методичного забезпечення, за якими здійснюється підготовка фахівців університеті.
Зазначимо, що навчально-методичні комплекси дисциплін, які використовувалися в університеті до цього, являють собою комплекти паперових документів, що зберігаються на кафедрі та використовуються лише як елемент звітності. Перетворення цих комплексів на електронні означає їх перенесення на освітній сайт університету, що дає змогу не лише доповнити їх іншими документами та ресурсами, які можуть існувати лише в електронному вигляді, але найголовніше – забезпечити їх безпосереднє використання в освітньому процесі та забезпечити принципово інший рівень його якості.
Положення введено в дію наказом "Про створення та наповнення електронних навчально-методичних комплексів дисциплін", який встановлює обов'язковість розміщення на освітньому сайті університету ЕНМКД з усіх дисциплін, що викладаються в університеті. Щоб заохотити викладачів до цієї роботи, за наповнення ЕНМКД однієї навчальної дисципліни викладачу нараховується 50 годин за розділом "Методична робота". Певна кількість годин нараховується також тим, хто здійснює навчання викладачів та адміністрування курсів на рівні факультетів і кафедр.
Таким чином, в рамках проекту з впровадження змішаного навчання в КНУБА перед нами була поставлена задача навчити практично всіх викладачів університету технологіям роботи з платформою Moodle, що забезпечує можливість розміщення і постійного оновлення на сайті університету ЕНМКД усіх навчальних дисциплін, що викладаються в університеті, забезпечення дієвого контролю за кількістю і якістю розміщених у них матеріалів та забезпечення доступу до них усіх учасників освітнього процесу.
Для її вирішення були використані підходи до створення відкритих систем підвищення кваліфікації викладачів, описані нами в роботах [4-7]. Зокрема для організації одночасного навчання такої великої кількості викладачів використано підхід до масштабування освітнього процесу на рівнях факультетів і кафедр, згідно з яким декани факультетів і завідувачі кафедр призначають відповідального за реалізацію цього проекту в своєму структурному підрозділі з числа своїх співробітників, які мають достатній рівень ІКТ-компетентностей.
Після цього кожний етап проекту, пов'язаний зі створенням наповненням ЕНМКД певним видом електронних освітніх ресурсів реалізується за такою схемою. Керівник проекту проводить коротке заняття з відповідальними рівня факультетів, на якому видає їм певне завдання, пояснює, як воно має виконуватися та контролює його виконання. Виконавши і здавши це завдання, відповідальні рівня факультетів, у свою чергу, проводять такі самі заняття з відповідальними рівня кафедр і так само контролюють його виконання ними. Після цього відповідальні рівня кафедр проводять ту саму роботу з викладачами своєї кафедри.
Для реалізації такого підходу на освітньому сайті університету було створено три курси (рисунок 1). У курсі 1 адміністратор сайту навчає факультетських відповідальних; курсі 2 факультетські відповідальні навчають кафедральних; а в курсі 3 кафедральні відповідальні навчають викладачів своєї кафедри.
Рисунок 1.
Зазначені курси мають спільну частину – це методичні матеріали пов'язані зі змістом завдання, що вирішується на кожному етапі проекту, так і окремі завдання специфічні для відповідальних рівня кафедр і факультетів. Тому зручніше спочатку створити курс 3 для викладачів, потім скопіювати його зміст у курси 1 і 2 та доповнити їх завданнями для відповідальних кафедр і факультетів.
Спільна частина курсу містить загальну інформацію про проект (рисунок 2): визначення основних понять, пояснення особливостей реалізації проекту і відповіді на часті питання, які виникають у викладачів, а також накази і розпорядження стосовно цього проекту, зразки ресурсів, які викладач може створювати у своєму курсі, та навчальне відео, що пояснює як створювати ці ресурси (рисунок 3).
Рисунок 2.
Рисунок 3.
Як основний інструмент обліку робіт у цьому проекті використовується елемент курсу типу Завдання. Позитивна оцінка за завдання засвідчує факт його виконання. Проект вважається завершеним тоді, коли всі його учасники виконали всі свої завдання. Також факт виставлення позитивної оцінки засвідчує передачу відповідальності за достовірність і якість виконаної роботи від виконавця до оцінювача. Оцінки за завдання і дати їх виставлення дають змогу прослідкувати хід проекту в кожному підрозділі. Бачити на якому етапі він знаходиться, хто персонально гальмує хід проекту тощо.
Для більш наочного представлення результатів виконання завдань доцільно використовувати плагін Completion Progress [8], який не тільки виділяє оцінки відповідними кольорами, а й полегшує викладачу ведення діалогу зі своїми підопічними. Для цього достатньо виділити у списку потрібних осіб і вибрати внизу опцію "Надіслати повідомлення" (рисунок 4).
Рисунок 4.
У курсі 3, створеного для навчання викладачів кафедр, їх єдиним завданням є наповнення усіх своїх ЕНМКД. Факультетському відповідальному у курсі 1 достатньо продемонструвати наповнення хоча б одного свого ЕНМКД, після чого адміністратор сайту надає йому повноваження навчати кафедральних відповідальних у курсі 2, де він так само навчає і наділяє повноваженнями кафедральних відповідальних свого факультету в курсі 3.
Крім того, у курсі 2 кафедральні відповідальні виконують завдання:
- надати адміністратору сайту перелік дисциплін, що викладаються кафедрою, для створення на сайті курсів, в яких розміщуватимуться ЕНМКД, та надати своїм викладачам права редагувати ці курси після їх створення;
- надати повноваження завідувачу кафедри переглядати курси її викладачів;
- провести заняття з викладачами своєї кафедри, показавши їм як наповнювати ЕНМКД, і в подальшому надавати їм необхідні консультації;
- відслідковувати та оцінювати хід робіт з наповнення викладачами кафедри своїх ЕНМКД.
- контролювати надання кафедральними відповідальними переліку дисциплін;
- надати декану повноваження переглядати курси всіх кафедр факультету;
- провести заняття з кафедральними відповідальними свого факультету, показавши їм як наповнювати ЕНМКД і в подальшому надавати їм необхідні консультації;
- відслідковувати та оцінювати роботу кафедральних відповідальних щодо управління ходом робіт з наповнення викладачами кафедри своїх ЕНМКД.
Розглянемо детальніше повноваження учасників проекту у показаних на рисунку 1 курсах та спосіб надання цих повноважень. Всі ці курси створює адміністратор сайту - керівник проекту на рівні університету. Тому факультетські відповідальні мають роль студента у курсі 1 і роль викладача без права редагування – у курсі 2. Так само кафедральні відповідальні мають роль студента у курсі 2 і роль викладача без права редагування – у курсі 3, де роль студента надається викладачам всіх кафедр університету.
Крім того факультетським відповідальним надається роль менеджера в категорії курсів свого факультету, кафедральним – роль менеджера в категорії курсів своєї кафедри, а викладачам кафедри - роль викладача з правом редагування у курсах, які вони викладають.
При цьому важливо, щоб у курсі 2 кожний факультетський відповідальний міг бачити і оцінювати лише кафедральних відповідальних свого факультету, а кожний із них, в свою чергу, міг би бачити і оцінювати в курсі 3 тільки викладачів своєї кафедри.
Ця задача вирішується шляхом позбавлення ролі Викладач без права редагування повноваження доступу до всіх груп (moodle/site:accessallgroups), включення викладача до однієї групи зі своїми студентами та активізації в курсах 2 і 3 режиму "ізольовані групи".
Записувати користувачів на курси 1-3 доцільно за допомогою контингентів (глобальних груп). Налаштовуючи параметри синхронізації контингентів під час їх запису на курс, створювати групи (рисунок 5) можна тільки для тих користувачів, які в цьому курсі мають роль студента. Створювати такі групи для тих, хто має роль викладача, не можна, інакше вимога про те, щоб кожний викладач бачив у курсах 2 і 3 тільки своїх студентів, виконана не буде. Це зв'язано з тим, що частина користувачів у цих курсах мають подвійні ролі. Наприклад, роль факультетського і кафедрального відповідального інколи виконує та сама особа, а факультетські і кафедральні відповідальні завжди мають ще й роль студента в курсі 3.
Рисунок 5.
Контингенти факультетських і кафедральних відповідальних має на рівні системи створити адміністратор сайту. Він повинен сам записати їх у відповідні курси або на правах викладача без права редагування без створення груп, або на правах студента зі створенням груп та включити викладача до складу групи його студентів. Після цього ці контингенти доцільно перемістити з рівня системи на рівень категорій курсів відповідних факультетів і кафедр, щоб їх наповненням надалі опікувалися їх відповідальні.
Для ефективного управління проектом важливе значення має достовірність інформації про реальний стан наповнення курсів. Дані, що формуються відповідальними в ручному режимі, бажано співставляти з даними звіту про наповнення курсів [9], який формується автоматично. Цей звіт містить дані про факультет, кафедру, назву курсу, прізвище викладача, кількість записаних на курс студентів та кількість елементів курсу типу Нотатка, Веб-сторінка, Файл, Папка, Книга, Завдання, Тест, а також кількість тестових питань у курсі. Звіт дає змогу факультетським та кафедральним відповідальним зразу бачити недостатньо заповнені курси і навіть не відкривати їх для більш детального аналізу.
Подальше опрацювання цього звіту в Excel (рисунок 6) дає змогу обчислити скільки зазначених елементів в середньому припадає на курс кожного викладача, кафедри і факультету. Цей простий кількісний показник добре характеризує стан наповнення ЕНМКД у кожному структурному підрозділі.
Рисунок 6.
Якісний аналіз стану наповнення курсів на кожній кафедрі формується кафедральним відповідальним та завідувачем кафедри у вигляді розміщеної в Office 365 таблиці Excel (рисунок 7). Посилання на цю таблицю доступне викладачам на їх кафедральній сторінці, а керівництво університету має в своєму розпорядженні гіперпосилання на такі таблиці для всіх кафедр.
Рисунок 7.
Таблиця містить прізвище викладача, відповідального за наповнення курсу, спеціальність і семестр, для якої і коли цей курс викладається, назву курсу що має гіперпосилання на сам курс, а також кількість елементів ЕНМКД, яких у курсі на даний момент бракує. Повна відсутність певного елементу, наприклад, конспекту лекцій, позначається одиницею. Показник 0,25 означає, що конспект є, але в ньому відсутні чи потребують оновлення четверта частина лекцій. Порожнім клітинкам відповідають повністю укомплектовані або взагалі не передбачені робочою навчальною програмою навчальної дисципліни елементи. Сумарна кількість цих показників, яка характеризує обсяг робіт, які ще потрібно виконати викладачу, підсвічується в таблиці відповідним кольором.
У реалізації описаного вище проекту взяли участь 610 викладачів з усіх кафедр і факультетів КНУБА. На сайті створено близько 1700 курсів. Це всі курси, що викладаються на цей час в університеті. Їх ЕНМКД вже заповнені приблизно на 75%.
Хоча проект з впровадження змішаного навчання в КНУБА триває, можна зробити висновок, що застосовані в ньому і описані вище підходи і проектні рішення цілком виправдали очікування, що дозволяє рекомендувати їх для використання в інших університетах.
Список використаних джерел
1. КНУБА. До підсумків навчального року / [Електронний ресурс], режим доступу: http://www.knuba.edu.ua/?page_id=30134
2. План видання навчальної літератури КНУБА. І-ІІ квартал 2017 рік / [Електронний ресурс], режим доступу: http://www.knuba.edu.ua/ukr/wp-content/uploads/2016/10/План-видання-2017-1.pdf
3. Положення про електронний навчально-методичний комплекс дисциплін та використання технологій дистанційного навчання в навчальному процесі / [Електронний ресурс], режим доступу: http://www.knuba.edu.ua/ukr/wp-content/uploads/2015/09/Положення-про-електронний-НМК-дисциплін-та-використання-технологій-дистанційного-навчання.pdf
4. Щербина О.А. Проектування електронних освітніх ресурсів для відкритих систем підвищення кваліфікації викладачів університету: [Монографія] / О.А. Щербина. – К.: ЦП «Компринт», 2018. – 300 с.
5. Щербина О.А. Відкрита система підвищення кваліфікації викладачів як засіб впровадження інформаційних технологій в університеті // Шоста міжнародна науково-практична конференція MoodleMoot Ukraine 2018. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://2018.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=31
6. Щербина О.А. Організація навчання викладачів на робочому місці при впровадженні інформаційно-комунікаційних технологій в університеті / О.А. Щербина // Збірник наукових праць «Педагогічний процес: теорія і практика». – Вип. 5–6 (50–51) / гол. ред. Сисоєва С. О. – К.: Видавництво ВП «Едельвейс», 2015. – С. 78–83.
7. Щербина О.А. Відкрита система підвищення кваліфікації викладачів технічного університету. / О.А. Щербина // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. – Вип. 47 / редкол. – Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2016. – С. 308–312.
8. Completion Progress. // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://moodle.org/plugins/block_completion_progress
9. Configurable reports - количество ресурсов + количество вопросов. // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=361391#p1459921