Загальне
Бігун М. І.
Івано-Франківський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ВИКОРИСТАННЯ КОНТРОЛЬОВАНИХ ВИДІВ ДІЯЛЬНОСТІ LMS MOODLE ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ КОГНІТИВНИХ ЦІЛЕЙ НАВЧАННЯ
Найбільш стійкі стереотипи стосовно дистанційного навчання сформувалися навколо контрольованості та керованості навчального процесу. Дуже часто викладачі розцінюють його як електронний варіант заочного навчання. на яке впливати і якісно контролювати взагалі неможливо, і результат залежить тільки від вмотивованості та якості навчальної діяльності студента. Утвердженню таких стереотипів у певній мірі сприяють популярні зараз і поширені масові відкриті онлайн-курси (МООС). Платформи для реалізації такої форми дистанційного навчання (наприклад, edX), дійсно не мають в своєму арсеналі контрольованих і оцінюваних форм організації навчальної діяльності студентів за винятком тестів. Попри широке застосування в МООС форумів для дискусій та обговорення, а також практичних завдань, сертифікати видаються за кількістю балів, накопичених на тестах, і участь у цих видах діяльності залишається вибором студента. Необхідну кількість балів, а значить і сертифікат про успішне завершення курсу, можна отримати навіть взагалі не опрацювавши окремих тем.
Різноманітний набір структурних елементів дистанційних курсів LMS Moodle та можливість їхнього гнучкого налаштування дозволяють не лише об’єктивно оцінити результативність навчального процесу, але й контролювати досягнення когнітивних цілей навчання на всіх етапах навчання і на всіх рівнях рівнях таксономії Блума. На основі дослідження властивостей та можливостей структурних елементів ДК Moodle та досвіду їх використання у навчанні дорослих у системі післядипломної педагогічної освіти пропонуємо орієнтовну модель структури дистанційного курсу, який забезпечує контроль за досягненням поставлених навчальних цілей. У наведеній таблиці визначено, які структурні елементи дистанційного курсу Moodle можуть задіюватися для контролю за досягненням цілей навчання на різних рівнях переглянутої таксономії Блума [1] на різних етапах навчального процесу.
На рівнях Пригадування та Усвідомлення контроль можна забезпечити, причому, у повністю автоматичному режимі, уже на етапі ознайомлення зі змістом навчального матеріалу. Для цього достатньо замість структурних одиниць Ресурси (Сторінка, Книга, Файл, Посилання тощо) застосувати Діяльність Урок (Лекція). Про цю активність написано немало [2], тому розглядати особливості її формування та використання не вважаємо за потрібне. Практика використання Діяльності Урок показала, що часто студенти не доводять роботу з Уроком до кінця, а переходять до виконання оцінюваних завдань та складання тестів. Враховуючи, що навіть у накопичувальній системі оцінювання етап ознайомлення зі змістом модуля не може мати великого вагового коефіцієнта, оцінка не стане запобіжником від спроб зекономити час за рахунок роботи з Уроком. Найбільш дієвими інструментами у цій ситуації можуть бути налаштування «Включити стеження за виконанням» та «Дозволити доступ за умовою» завершення діяльності Урок для наступних структурних елементів дистанційного курсу.
Для роботи на рівнях Усвідомлення, Застосування, Аналізування досить ефективними можуть бути різноманітні інтерактивні навчальні вправи. Власних інструментів такого плану LMS Moodle не має, проте велика кількість спеціалізованих хмарних ресурсів дозволяє використовувати уже готові навчальні засоби, або самим створювати їх. Найтехнологічнішими для використання в ДК Moodle є засоби, створені на платформі інтерактивних вправ Learningapps.org. Інтерактивна вправа LearningАpps може бути включена в структуру курсу як вид діяльності SCORM-пакет [3]. У такій ролі оцінювання відбувається автоматично і оцінка вноситься в журнал оцінок курсу без участі викладача.
Більшість інших ресурсів, на жаль технологію SCORM не підтримують, а тому повністю автоматизувати з ними не вдасться. Проте засоби, які підтримують інструмент Вставка коду, можна достатньо легко інтегрувати в структуру дистанційного курсу. Найбільш зручною для цього видається Діяльність Завдання. Так, наприклад, можна працювати з навчальними кросвордами, створеними на сайті Online Test Pad. Код кросворда, згенерований на сайті вставляється безпосередньо в умову Діяльності Завдання і розв'язується студентом тут же, без переходу на сторонній сайт (мал. 1). Діяльність викладача залишається мінімальною - відкрити статистику інтерактивної вправи і перенести оцінки в Завдання, щоб вони потрапили до журналу ДК.
Мал. 1.
При вивченні природничих дисциплін можна запропонувати віртуальні лабораторні роботи із використанням відповідних інтерактивних симуляторів, наприклад, із сайту PhET (ІНТЕРАКТИВНІ СИМУЛЯЦІЇ ДЛЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУК І МАТЕМАТИКИ). Ці засоби так само підтримують технологію Вставка коду і можуть бути вбудовані безпосередньо в умову Діяльності Завдання (Мал. 2). На відміну від попередніх ресурсів, оцінювання на стороні материнського сайта не відбувається, а тому завдання викладача полягає в тому, щоб на основі інтерактивної вправи сформулювати задачу, яка має однозначний розв'язок. Цей розв'язок має внести студент як відповідь для Діяльності Завдання. Перевірку проводить викладач у ручному режимі, але, при дотриманні наведених вище умов, відбувається це без надмірних затрат часу.
Мал. 2.
Для моніторингу за досягненням когнітивних ціле навчання на рівнях Застосування, Аналізування та Оцінювання мають групові та колективні види діяльності, які, на відміну від індивідуальної взаємодії студента з викладачем, в умовах дистанційного навчання завжди були дещо проблематичними. Діяльність Форум дуже добре працює в режимі консультації чи дискусії, але як оцінюваний вид діяльності виглядає далеко не найкращим рішенням (автор має певний негативний досвід реалізації класичного семінарського заняття за допомогою цього виду діяльності). Часто учасників навчального процесу буває значно більше, ніж можливих оригінальних думок з певної проблеми чи рішень конкретної задачі. а тому дуже часто спостерігається переписування або часткова модифікація уже висловлених формулювань. Оцінювання відповідей кожного студента в ручному процесі процес надто громіздкий і затратний в часі. Використання автоматизованого оцінювання через підрахунок слів у пості чи кількості коментарів виглядає не зовсім коректно, оскільки спонукає студентів до маніпуляцій.
Більш пристосований для потреб організації групової діяльності студентів у дистанційному режимі вид діяльності Семінар, який дозволяє взаємне оцінювання та інші цікаві моменти групової взаємодії [4]. На жаль, цей інструмент надто складний як для викладача, так і для студентів, а тому не знаходить належної популярності.
Сучасні хмарні сервіси дозволяють дещо нетрадиційно підійти до колективної навчальної діяльності студентів, реалізувавши її через спільне редагування документів. На допомогу можуть прийти за вподобаннями викладача GoogleDrive чи OneDrive, які дозволяють спільно редагувати тестові документи, електронні таблиці та презентації. Для викладача важливо чітко сформулювати завдання, яке би відповідало поставленим цілям навчання. Доступ до такого документа можна організувати через посилання з будь якої Діяльності (важливий момент оцінювання, для автора найбільш зручний - Завдання). Використання інструмента Вставка коду можливе лише для перегляду документа, але не дає доступу для редагування, проте може бути зручним як для викладача, так і для студентів для поточного стану документа без його завантаження (Мал.3). Якщо спільна робота над документом оцінюється індивідуально, необхідно вимагати авторизованого входу студентів і заборонити участь анонімних користувачів.
Мал. 3.
На відміну від класичних документів електронні дошки Рadlet дозволяють організувати спільну роботу дуже легко і ефективно безпосередньо в межах певного структурного елемента дистанційного курсу. Через вставку коду здійснюється повний трансферт документа (електронної дошки) з можливістю її редагування усіма студентами, які можуть розміщувати на ньому будь які цифрові об'єкти чи посилання на ресурси Інтернету відповідно до умов завдання, сформульованих викладачем. Технологія Рadlet дозволяє вмикати для кожного об'єкта голосування та коментарі, що дозволяє організовувати обговорення та взаємооцінку виконаних завдань (Мал. 4). Авторизація студентів обов'язкова, оцінювання здійснюється викладачем у ручному режимі
Мал. 4.
Для контролю за досягненням студентами на вищих рівнях таксономії Блума, особливо на рівні Створення, є виконання творчих робіт, які у відповідному цифровому форматі завантажуються в систему керування навчанням та індивідуально в ручному режимі перевіряються та оцінюються викладачем. Найбільш відповідним тут є діяльність Завдання. Важливо для таких завдань налаштувати доступ за умовою, а умовою повинно бути виконання всіх попередніх завдань та накопичення певної кількості балів за їх виконання. Для ефективності використання цього елементу контролю дуже важливо також сформулювати завдання таким чином, щоб його виконання не було громіздким і не вимагало великих часових затрат, але, в той же час, точно відповідало поставленим цілям навчання і дозволяло діагностувати їх досягнення.
Запропонована модель досить економна у плані часових затрат і може бути реалізована у різних форматах дистанційного курсу - тематичному і тижневому. Найкраще використовувати її при накопичувальній системі оцінювання правильно підібравши завдання і оцінивши їхній ваговий коефіцієнт. Проте схема може спрацювати і при використанні "екзаменаційної" (оцінка за курс визначається за підсумковим тестом), за умови гнучкого застосування інструментів «Включити стеження за виконанням» та «Дозволити доступ за умовою» для виключення можливості ігнорування студентами окремих видів діяльності.
Список використаних джерел
- Anderson. L, Krathwohl, D. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Addison Wesley Longman, Inc. New York, NY. 2001.
- Бембель Н. Л. Організація самостійної роботи студентів із фізики засобами Moodle [Електронний ресурс] / Н. Л. Бембель // Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=71.
- Бігун М. І. Використання інтерактивних вправ learningapps у якості контрольованого виду діяльності в дистанційних курсах moodle [Електронний ресурс] / Михайло Іванович Бігун // Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: http://2018.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=15.
- Пасічник О. В. Семінар як інструмент взаємного оцінювання у дистанційному курсі [Електронний ресурс] / О. В. Пасічник // Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://2016.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=106.