Загальне
Польгун К.В.
Криворізький державний педагогічний університет
ЕЛЕКТРОННА ПІДТРИМКА ПРОЦЕСУ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Однією з тенденцій розвитку сучасної освіти є використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання. Їх доцільність, ефективність, необхідність визнано як на державному, так і на світовому рівнях. Відтак усе більшого поширення набуває комбіноване навчання (поєднання традиційного з електронним, дистанційним, мобільним). Різноманітні аспекти означеної проблеми на теоретичному та практичному рівнях досліджено в багатьох наукових працях, поміж яких публікації В. Бикова, Ю. Богачкова, В. Кухаренка, Ю. Триуса, В. Франчука, О. Щербини та ін. Водночас питання щодо забезпечення електронного супроводу процесу практичної підготовки здобувачів вищої освіти, що є важливим складником освітнього процесу, залишається відкритим.
Практична підготовка – обов’язковий компонент освітньої програми для здобуття певного освітнього рівня. Під час практики студенти набувають професійних навичок і вмінь, оволодівають сучасними методами, формами та засобами майбутньої професійної діяльності. У них формується готовність до прийняття самостійних рішень і роботи в реальних умовах, потреба систематично поновлювати свої знання, вміння їх творчо застосовувати.
Сьогодні значна частина інформації продукується, збирається, опрацьовується, зберігається, передається за допомогою різноманітних технічних засобів (персональних комп’ютерів, ноутбуків, планшетів, смартфонів). Задля забезпечення електронної підтримки і, як наслідок, підвищення якості проведення практичної підготовки здобувачів вищої освіти в Системі управління електронними навчальними курсами Криворізького державного педагогічного університету (СУЕНК КДПУ), створеній на базі платформи Moodle, розроблено відповідну структуру категорій і курсів [1].
У СУЕНК у категоріях кафедр є підкатегорії з назвою «Практична підготовка», що містять електронні навчальні курси (ЕНК) за видами практики студентів (рис. 1).
Рис. 1. Електронні навчальні курси підкатегорії «Практична підготовка»
Перед початком практики менеджер категорії «Кафедра» зараховує на відповідний курс керівника практики університету та керівника практики від кафедри, призначає їм роль викладача. Після цього керівник практики від кафедри згідно з наказом про розподіл студентів на практику зараховує на курс методистів з основної та додаткової спеціальностей, методистів із педагогіки та психології (у ролі викладача або асистента), а також – студентів, які мають проходити практичну підготовку.
У кожному ЕНК, що стосується практики, наявні такі розділи: «Загальні відомості», «Електронне звітування», «Додаткові матеріали» (рис. 2).
Рис. 2. Структура ЕНК «Літня виробнича практика»
У розділі «Загальні відомості» подають:
- посилання на Положення про практичну підготовку здобувачів вищої освіти в Криворізькому державному педагогічному університеті [2];
- методичні рекомендації кафедр щодо організації та проведення практики;
- методичні рекомендації щодо електронного звітування з практики, у яких детально описано процес підготовки електронної документації, її завантаження та зберігання;
- навчально-методичні матеріали щодо використання сервісів Google для оформлення звітної документації.
Згідно з Положенням про практичну підготовку [2] частина звітної документації, зокрема конспекти залікових уроків (занять), методичні розробки виховних заходів, щоденники практики, може подаватися в електронному форматі в СУЕНК КДПУ. Так, студенти мають змогу замінити паперовий щоденник психолого-педагогічних спостережень його електронним аналогом, розміщеним у мережі Інтернет, подати електронні розробки конспектів уроків чи виховних заходів без їх попереднього роздрукування.
Розділ «Електронне звітування» містить елементи «Форум» та/або «Завдання», за допомогою яких студенти мають змогу подавати документацію в електронному форматі, посилання на неї. Звітні матеріали на форумі може бачити та коментувати не лише викладач, а й інші учасники відповідних груп студентів. Елемент «Завдання» передбачає індивідуальну роботу студента з методистом. За замовчуванням для електронних щоденників створено елемент «Форум», для конспектів уроків і методичних розробок – «Завдання». Водночас за необхідності викладачі кафедр можуть внести відповідні зміни. Акцентуємо увагу на тому, що зміст роботи студентів не змінюється, однак змінюється форма подання матеріалів: певною мірою осучаснюється.
Розділ «Додаткові матеріали» може містити інші електронні ресурси, що стосуються практичної підготовки здобувачів вищої освіти університету.
Детальніше розглянемо процес електронного звітування з практики. Електронні конспекти залікових занять, методичні розробки виховних заходів подають у вигляді файлів із розширенням PDF. Альтернативним варіантом ведення паперового щоденника психолого-педагогічних спостережень є блогінг. Блог із практики визначимо як персональний мікроблог, дописи якого можуть містити відомості про табір (школу) і загін (клас), план-сітки загальнотабірної виховної роботи, виховної роботи загону (класу), облік роботи практиканта за день, записи його психолого-педагогічних спостережень, аналіз діяльності та супроводжуватися мультимедійними файлами різних форматів.
Студентський блогінг, на думку Т. Варенко [3], сприяє розвитку навичок налагодження діалогічних відносин із усіма учасниками дискусії на основі принципів толерантності та поваги до думки інших, розвитку здатності тактовно висловлювати власну думку й відстоювати свою позицію, розкриттю творчого потенціалу з урахуванням індивідуальних уподобань кожного студента, формуванню навичок самоорганізації та самодисципліни, вихованню відповідального ставлення до виконуваного завдання й до своїх слів, розвитку практичних навичок використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій тощо.
Для викладачів головною перевагою ведення студентами блогів є можливість їх щоденної перевірки. А систематичний контроль за діяльністю сприяє підвищенню її якості. Наявність фотографій є додатковим підтвердженням роботи практикантів. Здобувачі вищої освіти отримують змогу переглядати блоги один одного, обмінюватися досвідом, робити коментарі. Спрощується редагування та оформлення текстового матеріалу. Розширюються можливості студентів для творчості. Практика стає для них більш цікавою.
Розміщення інформації в мережі Інтернет, зокрема в блозі, має здійснюватися із дотриманням вимог законодавства України про захист персональних даних [4], за яким будь-які відомості, що стосуються певної особи, зокрема його прізвище, ім’я, по батькові, рік, місяць, дата і місце народження, освіта, професія та інша інформація, яка дозволяє однозначно ідентифікувати особу, не допускаються до поширення в інформаційно-телекомунікаційних мережах без згоди суб’єкта персональних даних або його законного представника.
Фото- та відеоматеріали із зображеннями неповнолітніх осіб (учнів) можуть бути розміщені в мережі Інтернет лише у разі отримання письмової згоди хоча б одного з батьків або осіб, які їх замінюють. Такої згоди не вимагається при фотографуванні чи відеозніманні масових (публічних) заходів. Тому доцільно робити фото дітей/учнів/студентів під час гри, змагань, виконання певних завдань тощо. Фотографії передовсім мають відображати процес роботи студента-практиканта.
Рекомендовано обмежити коло користувачів мережі Інтернет, що мають доступ до блогу з практики. Обов’язковим є надання доступу викладачам, які здійснюють перевірку звітної документації. Для налаштування параметрів доступності блогу потрібно з-поміж пунктів меню обрати «Налаштування», пункт «Основне». У розділі «Дозволи» - «Читачі блогу» - «Редагувати» додати електронні адреси користувачів, яким буде надано доступ до блогу (рис. 3).
Рис. 3. Налаштування параметрів доступності блогу
На початку практики студент на відповідному форумі або в завданні подає гіперпосилання на блог. У завданні краще залишити роботу в статусі чернетки до завершення практики. Наприкінці практики, коли щоденник заповнений повністю, студент прикріплює до повідомлення резервні копії змісту та теми блогу. Процедура резервного копіювання блогу забезпечує можливість його подальшого зберігання в межах електронного освітнього середовища КДПУ і передбачає резервне копіювання записів блогу та його теми (оформлення). Обидва файли будуть збережені в форматі XML і за необхідності можуть бути відновлені на блог-платформі Blogger.
Електронні звітні матеріали з практики зберігають у межах електронних навчальних курсів протягом трьох років. Відповідно, впродовж цього часу користувачів не відраховують із курсу. Однак задля унеможливлення доступу до курсу студентів, які пройшли практичну підготовку, потрібно в блоці «Керування курсом» перейти за посиланнями «Користувачі» – «Способи зарахування» і призупинити діяльність відповідної групи студентів, натиснувши на зображення ока навпроти (у разі, якщо для зарахування користувачів було використано спосіб «синхронізація гурту») (рис. 4).
Рис. 4. Призупинення діяльності групи користувачів на курсі
До початку наступної практики ЕНК мають бути очищені від навчальних результатів студентів, які проходили практику більш ніж 3 роки тому.
У звіті про проходження педагогічної практики студенти повинні вказати, в якому вигляді подано кожен із необхідних звітних документів, вставити посилання на електронні варіанти.
Отже, розроблена структура категорій і курсів у СУЕНК КДПУ покликана забезпечити інформаційну та навчально-методичну підтримку студентів під час проходження практики, а також можливість електронного звітування. Основними умовами успішного використання пропонованих технологій є доступність студентів до відповідних технічних засобів і мережі Інтернет, а також базовий рівень інформаційної компетентності.
Перспективою подальших наукових досліджень є експериментальна перевірка ефективності розробленої системи категорій, курсів та їх наповнення, а також впливу електронної підтримки процесу практичної підготовки на її якість.
Список використаних джерел
- Система управління електронними навчальними курсами Криворізького державного педагогічного університету [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://moodle.kdpu.edu.ua.
- Положення про практичну підготовку здобувачів вищої освіти в Державному вищому навчальному закладі «Криворізький державний педагогічний університет» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1hmj61N98eM3IgotJWGHMCwnzqFtJ53jm/view.
- Варенко Т. К. Виховний потенціал студентських блогів / Т. К. Варенко // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах [Електронний ресурс]. – 2016. – Вип. 46. – С. 54-60. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2016_46_10.
- Про захист персональних даних : Закон України у редакції від 30.014.2018 № 2297-17 [Електронний ресурс] // База даних «Законодавство України». – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2297-17.