Загальне
Войченко О.П., Савюк Л.О.
УФДМН
ВИКОРИСТАННЯ КОНЦЕПТУАЛЬНИХ КАРТ В LMS MOODLE
Останні роки характеризуються зростанням популярності LMS MOODLE [1].
Ця система застосовується не тільки для формату дистанційного навчання, але також активно використовується в секторі корпоративного навчання [2], [3], знаходить нові застосування в школах [4] і тд.
Одним з її переваг в порівнянні з іншими аналогічними системами є потужний функціонал, що включає в себе широкий спектр механізмів і рішень, які дозволяють забезпечити навчального процесу максимальну гнучкість, а викладачам і розробникам навчальних ресурсів надати надійний і зручний інструментарій реалізації їх навчальних концепцій.
Однак в базовому функціоналі LMS MOODLE на сьогоднішній день відсутні засоби підтримки концептуальних карт - технології, активно використовується в освітній сфері.
Концептуальна карта або концептуальна схема - це схема, яка зображує ймовірні зв'язки між концепціями [5]. Це графічний інструмент, що використовується для організації та структурування знань. Концептуальна карта зазвичай представляє ідеї та інформацію у вигляді блоків або кіл, які з'єднуються в ієрархічній структурі з низхідним розгалуженням. Взаємозв'язок між поняттями може бути сформульованим у вигляді певних термінів, таких як "причини", "вимоги" або "вклад" [6].
Вперше концептуальні карти були запропоновані Джозефом Новаком, співробітником Корнельського університету (США) в 70-х рр. [7].
Як зазначено з [8], використання концептуальних карт в освіті має багаторічну історію. Концептуальні карти використовуються на сьогоднішній день для вирішення широкого кола освітніх проблем [9]. Зокрема, концептуальні карти активно використовуються при вивченні мов [10].
Механізми концептуальних карт застосовуються як в системі вищої, так і шкільної освіти [11].
Одним з варіантів використання концептуальних карт є їх застосування, в тому числі, і для оцінки якості навчання [12].
Відсутність підтримки подібного механізму могло б вважатися серйозним недоліком LMS MOODLE, однак модульна архітектура системи дозволяє додавати в систему потрібну функціональність шляхом установки опціональних програмних модулів - плагінів.
На момент написання даної роботи в репозитарії LMS MOODLE є для установки 1543 додаткових модуля, створених командами незалежних розробників [13]. Слід, однак, враховувати, що не всі наявні в репозитарії модулі сумісні з останніми версіями LMS і їх використання не вплине на її стабільне і безперебійне функціонування. При виборі і установці додаткових модулів слід дотримуватися певної обачність, зокрема, орієнтуватися на відгуки користувачів, тестировавших конкретний модуль в своїх LMS.
В результаті проведеного аналізу доступних рішень був визнаний оптимальним модуль Mindmap, що має позитивні відгуки і заявлену сумісність до версії MOODLE 3.4 включно.
Статистика використання модуля [14] в різних версіях LMS MOODLE представлена на рисунку 1.
Рісунок 1. Статистика використання модуля Mindmap в різних версіях LMS MOODLE.
Іншою перевагою даного модуля є простота установки. Після стандартної процедури інсталяції модуль відразу готовий до використання: відповідна опція з'являється в списку доступних розробнику курсу видів діяльності, додаткові налаштування на рівні модуля не потрібні.
На рисунку 2 представлений вид фрагмента списку видів діяльності LMS MOODLE після установки модуля Mindmap.
Рисунок 2. Фрагмент списку видів діяльності LMS MOODLE після установки модуля Mindmap.
Далі розглянемо можливі варіанти використання модуля Mindmap в навчальних курсах.
Після додавання Mindmap в структуру курсу стають доступними локальні настройки цього елемента.
Модуль Mindmap передбачає два базових режиму функціонування в курсі:
- статичний, коли концептуальна карта створюється розробником курсу і використовується в ілюстративних цілях;
- динамічний, коли концептуальна карта будується студентами в процесі виконання групового (індивідуального) завдання.
У статичному варіанті, концептуальна карта може пропонуватися увазі студентів в завершеному вигляді з самого початку або ж поступово заповнюватися викладачем у міру проходження студентами матеріалу курсу. Якщо в першому варіанті для візуалізації концептуальної карти можна використовувати графічне зображення, і необхідність установки додаткового модуля не очевидна, то в другому варіанті переваги використання модуля Mindmap цілком очевидні.
Механізм настройки кольорів фону і тексту для різних фрагментів дозволяє поліпшити візуальне сприйняття створюваних концептуальних карт.
Приклад концептуальної карти, створеної з використанням модуля Mindmap, наведено на рисунку 3.
Рисунок 3. Приклад концептуальної карти.
У динамічному режимі функціонування модуля Mindmap студенти отримують можливість самостійно додавати нові елементи і зв'язку в концептуальну карту або ж змінювати існуючі.
В даному режимі рекомендується налаштувати функцію блокування карти, щоб студент не міг почати вносити в карту зміни в той момент, коли інший студент вже активував режим редагування і приступив до внесення змін. Після завершення сеансу редагування студентом і збереження змін карта стає доступною для редагування іншим студентам.
Висновки. Концептуальні карти є потужним і гнучким інструментом, широко використовуваним в освітній сфері протягом тривалого часу. Хоча в LMS MOODLE підтримка концептуальних карт на рівні базової функціональності на сьогоднішній день відсутня, існує можливість додати цю функціональність шляхом установки додаткового модуля. Пропонована модулем функціональність дає можливість використовувати створювані концептуальні карти, як в статичному, так і в динамічному режимах. Застосування механізму ручного створення елементів оцінювання дає викладачеві можливість здійснювати оцінювання роботи студентів з концептуальної картою.
Список використаних джерел
1. Moodle Statistics - https://moodle.net/stats/
2. Stewart Rogers, Uses Of Moodle For Corporate eLearning: Part 1,
https://elearningindustry.com/uses-of-moodle-corporate-elearning-part-1
3. Cole, J., Cole, J., & Henrick, G, Moodle 2.0 for Business (Olton, Birmingham: Packt Publishing, 2011)
4. Nathan Hutchings, Implementing a Learning Management System (Moodle) in a Secondary School, a Pragmatic View. http://www.academia.edu/1692024/Implementing_a_Learning_Management_System_Moodle_in_a_Secondary_School_a_Pragmatic_View
5. Peter J. Hager, Nancy C. Corbin. Designing & Delivering: Scientific, Technical, and Managerial Presentations, 1997, p. 163.
6. Joseph D. Novak & Alberto J. Cañas, “The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them”, Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 2008-01, Institute for Human and Machine Cognition, http://cmap.ihmc.us/docs/theory-of-concept-maps
7. Concept map - https://en.wikipedia.org/wiki/Concept_map
8. Wilkes, L. Cooper, K., & Lewin, J. Concept mapping: promoting science learning in BN learners in Australia. The Journal of Continuing Education in Nursing, (1999) 30, 37-44.
9. Phantharakphong, P. & Pothitha, S. Development of reading comprehension by using concept maps. Social and Behavioral Sciences, (2013) 116 (5), 497-501.
10. Mansoureh Kalhor, Goodarz Shakibaei Teaching reading comprehension through concept map, Life Science Journal, 2012, issue 9(4), pp. 725-731.
11. Cindy Joseph, Using Concept Maps to Aid Reading Comprehension in a High School Biology Classroom, Online Journal for Teacher Research, Vol 5, No 1 (2002).
12. David Hay, Ian Kinchin, Using concept mapping to measure learning quality, Education + Training, (2008) Vol. 50 Issue: 2, pp.167-182.
13. Moodle plugins directory - https://moodle.org/plugins/
14. Mindmap stats - https://moodle.org/plugins/mod_mindmap