Загальне
Борисенко Д.В.
Українська інженерно-педагогічна академія, м. Харків
ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧИХ ДИСЦИПЛІН ЗАСОБАМИ MOODLE
Сучасна освітня система знаходиться на важкому переломному моменті впровадження інновацій, коли пропозицій щодо нових технічних та програмних засобів дуже багато і потрібно педагогу постійно зважувати їх практичний бік реального застосування в навчальних завданнях. З кожним роком з’являються все більш нові продукти та адаптовані режими їх підтримки для навчального процесу. Поряд з цим, навчальна платформа Moodle вже на протязі більше десяти років має позитивне впровадження та застосування по всьому світу та продовжує розширювати свою аудиторію. Все це завдяки постійній спільній розробці, зворотному відгуку на побажання та пропозиції від користувачів, відкритості до інших застосувань, оновленні та широким можливостям.
На прикладі розгляду будь-якого програмного продукту від провідної компанії ми можемо виявити за короткий проміжок часу представлення серії версій оновлень та релізів. Не вдаючись в особливості стадій розробки програмного забезпечення, важливою властивістю є відповідність сучасності та підтримки конкурентоспроможності поряд з іншими продуктами, випуск нових адаптованих версій та пропозиція щодо нового інструментарію. Всьому цьому намагається відповідати платформа Moodle, пропонуючи новий адаптований інтерфейс, режими, адміністрування та наповнення курсів. При наявності у платформи універсального підходу до розробки та підтримки навчальних курсів виявляється проблематика забезпечення творчих дисциплін, в яких складно вибудувати автоматизовану систему оцінювання. В даній доповіді буде зосереджено увагу на особливостях застосування засобів Moodle для дистанційної підтримки вивчення творчих художніх дисциплін, представлення практичних прикладів застосування відповідних засобів для забезпечення вивчення дисципліни «Основи композиції» студентами денної та заочної форми навчання, організації авторського тестового блоку на базі традиційних ресурсів та їх варіативного застосування. Наведений теоретичний опис моделі організації навчального процесу вивчення творчих художніх дисциплін, розробки навчального дистанційного курсу, практичні поради щодо його наповнення та застосування ресурсів будуть корисними для викладачів творчих та інженерних дисциплін широкого спектру галузей підготовки та більшості педагогів, які зацікавленні в «оживленні» власного дистанційного курсу, підвищенні навчальної мотивації та пошуку альтернативних форм взаємодії зі студентами. Деякі пропозиції мають наукову цінність для подальшої організації науково-практичних досліджень з питань рівня адаптації дистанційних платформ та активного залучення студентства до їх проведення.Організації дистанційного вивчення творчих дисциплін на сьогодні приділяється не достатнього наукового дослідження попри активний розвиток в мережі Інтернет навчальних курсів, які декларують можливість творчого розвитку «без зустрічі» та відвідання аудиторій, тим самим за сценарієм моделі Moodle. Але при детальному вивченні цих курсів можливо виявити проблематику в навчальній підтримці та організації зворотного зв’язку, який повинен характеризуватися широкими можливостями, багатосторонніми можливостями відгуків та відповідей. Тому результат проходження вище згаданих навчальних курсів матиме більш теоретичний акцент, ніж практичний, - оволодіння теоретичним тезаурусом та загальними принципами, які в подальшому потрібно опрацьовувати на практиці з репетиром або займатися самоосвітою. використовуючи інші інтернет-ресурси та довідкову літературу.
В процесі організації дистанційного вивчення творчих дисциплін (базуючись на прикладі вивчення дисципліни «Основи композиції») можливо виділити цілий ряд труднощів, з якими можуть стикнутися викладачі, серед яких:
- відсутність ресурсів та форм для «унікальних» творчих художніх завдань та використання традиційних тестових блоків та типів завдань із можливістю прикріплення файлу;
- відсутність додаткових режимів групової роботи в реальному часі із підтримкою виконання графічних робіт;
- недосконала шкала оцінювання для художніх робіт (відсутність «плаваючих» шкал) та виключення можливості налаштування більш складної шкали до курсу та кожного завдання, яка виключає букви та бали;
- відсутність автоматизованих дій щодо часткового оцінювання робіт, які прикріпляються та не відповідають певному формальному признаку по змісту;
- обмеження по оцінюванню комплексних робіт декількох студентів;
- використання дистанційної платформи лише для теоретичного опанування навчальним змістом та проведення тестування творчих художніх дисциплін.
Більшість наведених труднощів є більш виключенням та нехарактерні для більшості традиційних навчальних курсів, але вони відіграють важливу роль саме в забезпеченні вивчення творчих художніх дисциплін. Вони частково вирішується завдяки пошуку та застосуванню посилання на інші інтернет-ресурси, плагіни, веб-додатки та віртуальні середовища. При цьому дистанційна платформа в навчальному забезпечені відходить на другий план поряд з більш використовуваними інтернет-ресурсами практичної підтримки. Враховуючи всі наявні можливості дистанційної платформи Moodle можливе підвищення її ролі при виконанні практичних художніх завдань за рахунок представлення додаткових інструкцій, практичних порад з посиланнями на відеофрагменти, гайдів, застосування нових форм організації, дистанційної підтримки та проведення чат-консультацій. Головна увага за даних умов прикута саме на напрям активізації статичних ресурсів в поле постійно динамічних за рахунок внутрішніх послань в тексті до завдань, зміни строків виконання або представлення більшої кількості модулів видів діяльності дистанційної платформи Moodle.
Саме «Тест» - один із модулів видів діяльності, який найбільш активно застосовується викладачами-розробниками навчальних дистанційних курсів. Він є універсальним засобом перевірки теоретичного та частково практичного рівня досягнень студентів. Його швидкість створення та наявність розгалуженої типів питань активізує наповнення курсу альтернативним простим завданням поряд з завданнями із завантаженням файлу. Але в ньому криється великий потенціал – застосування прикріплених файлів (фото) та посилання, поміж текстового наповнення. Для художніх дисциплін використання графічних фрагментів в тексті є важливим доповненням та візуалізацією графічного рішення, прикладів застосування прийомів, засобів, методів та принципів композиції. Окрема роль тесту проявляється в залученні посилань, за яким студент додатково може ознайомитися із певним навчальним змістом із іншого інтернет-ресурсу, а потім відповісти на заключне питання. Використання фото ресурсу в тесті включає:
- застосування як варіанти відповіді;
- застосування як головне питання або його доповнення (візуалізація процесу, використання певного засобу композиції або, навпаки, відсутність використання);
- використання окремого фрагменту зображення, яке є правильною відповіддю на поставлене питання, або його розмірів та положення в зображені;
- зіставлення зображень – більше двох варіантів відповіді;
- зіставлення зображень на прояв певного процесу або дії – питання на відповідність та інше.
Створення питань та їх представлення завдяки стандартного набору інструментів дистанційної платформи - це творча педагогічна майстерність, результат якої підвищує інтерес студентів до тестів та розвиває їх завдяки звичайного вибору правильної відповіді.
Узагальнено модель наповнення дистанційного навчального курсу для творчих художніх дисциплін можливо представити у вигляді традиційної структурної моделі із загальним блоком та навчальними тижнями [1]. В загальному блоці, який розміщується згори сторінки, включено основні довідкові ресурси – анотація курсу, відомості про автора, робоча програма, література, інформаційні супровідні матеріали, методичні матеріали, засоби діагностики та інші додаткові модулі. Головною відмінністю для художніх дисциплін є врахування виконання завдань та можливе зміна навчальних тижнів на теми робіт без прив’язки до однакових термінів виконання. При цьому наповнення цих тем відбувається з використанням більшої кількості модулів видів діяльності, ніж ресурсів, для активізації дистанційної співпраці та пошуку спільних рішень, роботи в команді.
Дистанційна платформа Moodle «унікальний конструктор» навчальних курсів, уніфікована модель розвитку сучасного навчального процесу. Вона підходить як для математичних, так для гуманітарних дисциплін, навчальних курсів різної специфіки, демонструючи повноцінність реалізації безконтактного аудиторного навчання. Підводячи висновки виділимо декілька практичних порад щодо наповнення навчального курсу, серед яких:
- чітке структурування ресурсів для спрощеного візуального сприйняття, використання більш деталізованих підписів до завдань та створення роз’яснень до кожної неділі;
- застосування більшої кількості модулів саме видів діяльності (вибір, вікі, глосарій, тест, семінар, зовнішній засіб та інші) для привернення уваги та її утримання в середовищі дистанційної платформи;
- використання більше тестів із складною структурою відповіді, розвиваючи пошукову діяльність студента та прагнення до самоосвіти;
- додавання додаткових інформативних ресурсів та порад щодо виконання навчальних завдань в форматі окремих глосаріїв з розписаною процедурою виконання графічної роботи та можливих помилках;
- використання достатньої кількості відео-матеріалу для розуміння практичних особливостей розробки;
- чітке вибудовування підвищення вимог до завдання та всіх ресурсах (як в прояві кількості питань та зменшення часу на їх відповіді, так і їх глибини змісту, складності в досягненні та активізації пошуку).
Cписок використаних джерел
1. Гаврілова Л. Г. Специфіка розроблення дистанційних курсів з музично-історичних дисциплін / Л. Г. Гаврілова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2017. – Т. 58. вип. 2. – С. 28-37.