Загальне
Семенов М.А., Кротких В.Д.
ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" (м. Старобільськ)
РОЗРОБКА У LMS MOODLE ПЕРЕВЕРНУТОГО УРОКУ ДЛЯ STEAM-ОСВІТИ
Статтю підготовлено в рамках проекту Еразмус + КА2 «MoPED ‒ Модернізація педагогічної вищої освіти з використанням інноваційних інструментів викладання», № 586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP.
The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein
Даний проект фінансується за підтримки Європейської Комісії. Ця публікація відображає лише погляди авторів, Комісія не несе відповідальності за будь-яке використання інформації, що в ній міститься.
Зміни, які відбулись останнім часом у суспільстві внаслідок інформаційної революції, остаточно ще не усвідомлені. Кожного року рівень впливу цифрових технологій на людство зростає та в той же час збільшується кількість цифрових рішень існуючих проблем та викликів. Як наслідок – усвідомлення такого впливу часто не встигає за розвитком технологій, а існуючі практики не використовують усі можливості для забезпечення прогресу. Такі трансформації в суспільстві обумовлюють необхідність змін в підходах до організації освітнього процесу та в розробці і впроваджені нових педагогічних технологій, які використовують цифрові підходи.
Перевернуте навчання як педагогічна технологія використовується з початку 2000-х років. Історично появу перевернутого навчання пов’язують із запропонованою проф. Еріком Мазуром в Гарвардському університеті технологією "peer instruction", яку можна перекласти як «інструкції (навчання) однолітків» [1]. Такий підхід передбачає, що навчання відбувається завдяки взаємодії студентів між собою за визначеним сценарієм та допомогою вчителя. У процесі реалізації такої методики виникла ідея заміни організації традиційного вивчення нового матеріалу на використання інших підходів, які відбуваються поза класом. Ефективне застосування такого підходу стало можливим лише завдяки використанню цифрових технологій. Тому у 2000-х роках Джек Уеслі Бейкер вводить поняття "перевернутого уроку", де підготовка до заняття відбувається за допомогою веб-технологій [2]. Значні успіхи у впровадженні перевернутого навчання мають Техаський університет (UT Austin) у м. Остіні, США, університет Дєусто (Universidad de Deusto) в м. Більбао, Іспанія. З більш детальним досвідом організації перевернутого навчання можна ознайомитись в [3-5] та https://vimeo.com/70893101.
Ідея використання LMS Moodle для організації перевернутого навчання не є новою. Так, на міжнародних конференціях MoodleMoot (https://moodlemoot.org) тема перевернутого навчання розглядалась щонайменше два рази. У 2015 р. Трой Фаулнклер зробив доповідь про загальні питання організації перевернутого навчання, а у 2018 Сара Ворнез представила використання тестових завдань для організації активностей перевернутого навчання. Але з цих доповідей не є очевидною відповідь на питання, як організувати перевернутий урок. Зазначені доповіді можна переглянути тут на відео 1 та на відео 2:
Відео 1. Трой Фаунклер "Моделі перевернутого навчання та як це працює із Moodle" (MoodleMoot 2015) [6]
Відео 2. Сара Ворнез "Активне перевернуте навчання використовує Moodle Quiz"(MoodleMoot 2018) [7]
Перевернуте навчання є одним із цифрових рішень, яке може бути впроваджено в навчальний процес. Як педагогічна технологія, "перевернуте навчання" може бути використано як у школі, так і в університеті. Але дослідження, як впроваджувати перевернуте навчання в практику української середньої школи, сьогодні майже відсутні. У цій роботі робиться акцент на використанні перевернутого навчання в середній школі для організації навчання учнів середнього та старшого шкільного віку. Таким чином, мета цього дослідження – описати можливості використання LMS Moodle саме для організації перевернутого уроку (віч-на-віч фаза - 45 хвилин) у середній школі.
Перевернуте навчання відноситься до типу змішаного навчання. Це обумовлено тим, що, виходячи з його визначення частину часу, студенти навчаються дистанційно, а іншу частину – віч-на-віч з викладачем в аудиторії, або під час онлайн-сесій відеочатів, вебінарів тощо. Змішане навчання є різновидом дистанційного навчання [8]. Дистанційне навчання, у свою чергу, є лише одним із трендів цифрового навчання. На рис. 1 показано взаємозв’язок зазначених понять. Таке визначення перевернутого навчання дає нам розуміння ролі та завдань LMS Moodle у перевернутому навчанні: забезпечити організацію навчання на фазах до і після уроку, бути додатковим інструментом для організації уроку віч-на-віч, організовувати проходження тестів та інших форм визначення існуючих результатів навчання, відображати загальну схему такого навчання. Також LMS Moodle повинен бути хабом для використання інших цифрових навчальних інструментів.
Рис. 1. Залежність терміну "Перевернуте навчання" від глобальних термінів
Для організації перевернутого уроку за допомогою LMS Moodle необхідно розглянути, як можна перенести активності звичайного уроку з аудиторної фази в самостійну підготовку до уроку. Як бачимо з рис. 2 найбільш доступний спосіб для цього – використання навчального відео (невеличкі відео по 5-7 хвилин), питання для рефлексії, комп’ютерні тести, спільна робота учнів над завданнями, дискусії тощо. Роль вчителя на цій фазі зводиться до підтримки. Під час сесії віч-на-віч викладач та учні спільно працюють над матеріалами, що були отримані на попередньому етапі навчання. Таким чином, після уроку є час для креативного розвитку.
Рис. 2. Порівняння діяльності учителя та учнів під час традиційного та перевернутого навчання [5]
На рис. 3 показано, як необхідно планувати перевернутий урок за допомогою таксономії Блума. На першій фазі доцільно планувати діяльність учня, яка направлена на опанування та усвідомлення нового матеріалу. Спільно з викладачем на уроці, під час сесії віч-на-віч, більш раціонально організувати навчальні активності для застосування та аналізу отриманих раніше знань. Після уроку можливе формування вміння оцінювати власні досягнення та виконувати творчі завдання підвищеної складності.
Рис. 3 Відповідність рівнів таксономії Блума та етапів перевернутого навчання
У рамках проекту «MoPED ‒ Модернізація педагогічної вищої освіти з використанням інноваційних інструментів викладання» (№ 586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP) у LMS Moodle було створено цифровий STEAM курс для організації перевернутого навчання [9].
Тема перевернутого уроку: “Розробка 3D моделі класу, в якому я мрію навчатись”. STEAM напрямок цього уроку вимагає (або спонукає їх до саморозвитку) від учнів знань та навичок з математики, геометрії, фізики, інженерної та комп’ютерної графіки, мистецтва, психології, інформатики, комп’ютерного моделювання. Також формується критичне мислення та інженерні навички, вміння працювати в команді та лідерські якості.
Опишемо основний зміст курсу та його реалізацію в LMS Moodle.
На першому етапі учні отримують завдання: знайти в Інтернеті інформацію про геометричні фігури тіла та їх основні властивості. Результат оформлюється у вигляді конспекту та завантажується в елемент “Завдання”. За результатами цієї діяльності учні проходять перевірочний тест (20 питань). Зовнішній вигляд курсу представлено на рис. 4.
Рис. 4. Перевернутий урок у LMS Moodle.
На другому етапі учні самостійно знайомляться з цифровими інструментами для 3D-моделювання GeoGebra [10] та PlanoPlan [11]. Основним джерелом інформації є навчальні відео (вісім роликів), також застосовується робота з навчальним посібником та сторонніми джерелами. За результатами учні самостійно створюють 3D модель класу. Приклад розробленої моделі показано на рис. 5.
Рис. 5. Приклад 3D моделі класу
Під час сесії віч-на-віч учням пропонується обчислити три величини: співвідношення задіяної площі до загальної, теж саме співвідношення для об’ємів тіл, а також співвідношення площ вікон та стелі. На підставі отриманих результатів та перевірки їх відповідності заданим значенням моделі можуть бути скореговані. Під час уроку учні діляться на команди та отримують творче завдання.
Після уроку в учнів є можливість у LMS Moodle виконати командне завдання та представити його для обговорення.
Отже, основними результатами є:
- показано, що актуальним є питання організації перевернутого навчання в середній школі;
- доведено, що перевернутий урок можна реалізувати в LMS Moodle;
- реалізовано підхід конструювання перевернутого уроку на основі таксономії Блума;
- розроблено в LMS Moodle перевернутий STEAM урок на тему “Розробка 3D моделі класу, в якому я мрію навчатись”.
У цей час проходить експеримент у трьох школах Луганської області (м. Сєвєродонецьк, м. Рубіжне та м. Кремінна) щодо створення та впровадження перевернутих уроків. Аналізу результатів цього експерименту будуть присвячені подальші дослідження.
Список використаних джерел
- Mazur E. Peer Instruction: A User’s Manual / Eric Mazur // American Journal of Physics. – 1999. – №67:. – P. 359–360. https://doi.org/10.1119/1.19265
- Baker J. W. The "Classroom flip": using web course management tools to become the guide by the side [Електронний ресурс] / Baker J. Wesley // The classroom flip. – 2000. – Режим доступу до ресурсу: http://www.classroomflip.com/files/classroom_flip_baker_2000.pdf.
- 7 things you should know about flipped classrooms [Електронний ресурс] // EDUCAUSE. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: https://library.educause.edu/-/media/files/library/2012/2/eli7081-pdf.pdf.
- Flipped learning [Електронний ресурс] // AdvanceHE. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://www.heacademy.ac.uk/knowledge-hub/flipped-learning-0.
- Flipped Classroom [Електронний ресурс] // The University of Texas at Austin – Режим доступу до ресурсу: https://facultyinnovate.utexas.edu/flipped-classroom.
- Faulkner T. Models of Flipped Learning and How They Work with Moodle [Електронний ресурс] / Troy Faulkner – Режим доступу до ресурсу: https://youtu.be/lOSwoCITck4.
- Warnes S. Active Flipped Learning using Moodle Quiz [Електронний ресурс] / Sarah Warnes – Режим доступу до ресурсу: https://youtu.be/UeGTP_knYJQ.
- Теорія та практика змішаного навчання: монографія / В.М. Кухаренко та ін.. – Харків: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016. – 284 с.
- Flipped lesson - LTSNU [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://alud.deusto.es/course/view.php?id=10049.
- https://www.geogebra.org/
- https://planoplan.com/
- Mazur E. Peer Instruction: A User’s Manual / Eric Mazur // American Journal of Physics. – 1999. – №67:. – P. 359–360. https://doi.org/10.1119/1.19265