Загальне
Усенко В.А., Франчук В.М.
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ ЗАСОБАМИ ДОДАТКІВ MOODLE ДЛЯ МОБІЛЬНИХ ПРИСТРОЇВ
Поняття m-learning, перш за все, тісно пов’язане із засобами його організації. За Джоном Трекслером таке навчання передбачає використання мобільних телефонів, смартфонів, кишенькових комп’ютерів, можливо, планшетних ПК та ноутбуків. Однак, він зазначає, що «здобувачі освіти та взагалі всі люди будуть мати та використовувати свої телефони та iPod’и не задумуючись; проте брати з собою ноутбук або планшет без певної наперед визначеної мети користувачі навряд чи будуть» [1].
У рекомендаціях ЮНЕСКО з політики в області мобільного навчання до поняття «мобільні пристрої» відноситься широкий спектр цифрових і повністю портативних мобільних пристроїв, якими володіють приватні особи. Використовуючи такі пристрої, користувачі мають доступ до Інтернет, можуть працювати з мультимедіа файлами і задовольняють потреби комунікації [2].
Множина додатків для мобільних пристроїв, які створені з метою використання в освітньому процесі, є великою. Важливою категорією серед них є додатки для організації освітнього процесу.
Офіційний додаток Moodle для мобільних пристроїв є вільнопоширюваним кросплатформенним додатком, отже, користувачі мобільних пристроїв із операційними системами Android та iOS можуть постійно мати доступ до матеріалів курсів.
Для того, щоб розпочати роботу з LMS необхідно безкоштовно завантажити додаток з Google Play або App Store відповідно. Після запуску на виконання необхідно вказати URL-адресу сайту Moodle (Рис.1) та пройти авторизацію, наприклад, використавши дані облікового запису Google.
Рис.1
Використовуючи додаток Moodle користувачі мають можливість комунікації з учасниками освітнього процесу, завантажувати мультимедіа файли з мобільного пристрою, відслідковувати прогрес виконання завдань під час навчання, отримувати push-нагадування про дедлайни та події курсу, складати тестування та переглядати результати оцінювання завдань курсу.
Для того, щоб мобільний додаток можна було використовувати, адміністратор має налаштувати модуль додаткових функцій Moodle Mobile. Для цього необхідно встановити плагін, використання якого надає новий сервіс «Додаткові функції Moodle Mobile». Алгоритм налаштування такий:
- Розпакуйте zip-файл у локальний каталог. Буде створено новий каталог під назвою local/mobile.
- Перейдіть до «Адміністрування сайту» → «Повідомлення», щоб завершити встановлення плагіна.
- Перейдіть до «Адміністрування сайту» → «Мобільний додаток» → «Налаштування мобільних пристроїв» і ввімкніть веб-служби для мобільних пристроїв та збережіть зміни.
- Перейдіть до «Адміністрування сайту» → «Модулі» → «Веб-служби» → «Зовнішні сервіси», редагуйте «Додаткові функції Moodle Mobile» і виберіть параметр «Включено», а потім збережіть зміни.
- Перейдіть до «Адміністрування сайту» → «Користувачі» → «Права» → «Визначити ролі», відредагуйте роль авторизованого користувача, дозволивши параметр moodle / webservice: createmobiletoken.
Після встановлення додаткового модуля, адміністратор може налаштувати надсилання push-сповіщення про повідомлення, повідомлення на форумі, здані завдання тощо, шляхом підключення свого сайту Moodle до сервера обміну повідомленнями. Ключ доступу можна отримати за допомогою меню «Керування сайтом» → «Модулі» → «Система повідомлень» → «Мобільні повідомлення».
Push-сповіщення також можуть містити сповіщення про події календаря, однак для цього на сайті Moodle встановлюється модуль для нагадувань подій (Event Reminders plugin) [3].
Після того, як адміністратор встановив та налаштував необхідні модулі, користувач може самостійно увімкнути або вимкнути функцію доставки push-сповіщень у додатку (Рис.2), а також обрати пристрої, на які сповіщення будуть приходити (Рис.3).
Рис.2
Рис.3Необхідно наголосити, що для отримання push-сповіщень має бути налаштований не лише додаток, але і сам мобільний пристрій. (Для користувачів ОС Android «Налаштування» → «Програми» → «Moodle Mobile» → «Показати сповіщення») (Рис.4).
Рис.4
Здобувачі освіти можуть виконувати різні види діяльності з мобільного пристрою, зокрема, тестування. Іноді для роботи з тестами адміністратору необхідно встановлювати додаткові плагіни. Тестування не можна буде використовувати, якщо в плагіні не передбачено підтримку віддалених додатків для мобільних пристроїв (Moodle Mobile Remote).
Окрім офіційного додатку Moodle-спільнота всього світу працює над створенням власних програмних засобів та надає їх у доступ. До таких додатків відносяться MI Moodle Mobile, MOODLE PIMS, MDroid for Moodle, UTAA Moodle, Costom Moodle та ін. Зазвичай, це додатки створені для конкретних навчальних закладів, тому скористатись ними не завжди можливо.
Для всіх, хто бажає професійно розвиватися існує додаток Learn Moodle, який був створений з метою поширення знань про оновлені версії LMS та створений за принципом MOOC (англ. Massive open online courses). Цей додаток актуальний лише кілька разів на рік, коли проводиться навчання, так наступний курс буде проведено в червні.
Слід звернути увагу на ще один офіційний додаток - MoodleMoot, який був створений з метою взаємодії однодумців, розвитку інноваційних ідей та співпраці в сфері освітніх технологій. Проте, на сьогодні, приєднатися можна тільки до кількох конференцій, у списку яких, немає MoodleMoot Ukraine.
Отже, офіційний додаток Moodle для мобільних пристроїв може бути корисним інструментом організації навчального процесу для здобувачів освіти, проте його використання не надає можливості адміністрування курсів викладачам. Використовуючи інші офіційні додатки, користувачі Moodle-спільноти можуть співпрацювати між собою або слідкувати за оновленнями системи та особливостями роботи з нею.
Список використаних джерел:
- Mobile learning: transforming the delivery of education and training / edited by Mohamed Ally. Published by AU Press, Athabasca University, 2009. 300 с.
- Рекомендации ЮНЕСКО по политике в области мобильного обученияURL: https://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214738.pdf (дата звернення: 09.05.2019)
- Документація MOODLE 3.6 URL: http://www.eduforme.org/mod/book/view.php?id=2796&chapterid=304 (дата звернення: 09.05.2019 )