Загальне
Сільченко М.В., Красюк Ю.М.
ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВИКЛАДАЧІВ У ГАЛУЗІ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ
Досвід ДВНЗ "КНЕУ ім. В.Гетьмана" у підготовці викладачів до організації процесу навчання з використанням дистанційних технологій становить понад 15 років. Однак до 2015 року цей процес не носив системний характер, оскільки на той час серед професорсько-викладацького складу не був сформований достатній попит на володіння педагогічними компетентностями у галузі електронного навчання (ці технології в освітньому процесі використовувались лише фрагментарно).
Починаючи з 2015 року в університеті запроваджена дистанційна форма навчання і, відразу постало питання щодо якісної підготовки викладачів до системного використання дистанційних технологій навчання в освітньому процесі [1]. За цей час навчання на Курсах підвищення кваліфікації "Дистанційні технології в освітньому просторі університету" пройшли понад 300 викладачів.
Особливості організації курсів підвищення кваліфікації:
- проведення навчальних занять забезпечують викладачі кафедри інформатики та системології, які мають значний досвід викладання дисциплін інформатичного циклу;
- методична підтримка курсів підвищення кваліфікації — розроблено ілюстроване навчальне видання [2] та дистанційний курс [3], вміст якого постійно оновлюється та доповнюється відеоінструкціями, що записані з урахуванням нормативних документів університуту, які регламентують дистанційне навчання;
- форма навчання — очно-дистанційна (для викладачів університету) або дистанційна (для викладачів інших закладів вищої освіти), обсяг — 108 годин;
- в результаті успішного завершення курсів підвищення кваліфікації викладачі отримується свідоцтво державного зразка;
- існує пост-підтримка усіх слухачів курсів (усі викладачі залишаться підключеними до зазначеного дистанційного курсу, здійснюється регулярна консультаційна підтримка викладачів співробітниками Інституту дистанційної освіти та регулярний моніторинг курсів, що забезпечують навчання за дистанційною формою);
- існує технологія закріплення авторських прав на дистанційний курс, або його окремі складові, наприклад ті, що можна використати в інших програмних середовищах (зокрема, віделекції).
Структура навчального матеріалу курсів підвищення кваліфікації:
- ІТ-компонента — як
наповнити дистанційний курс — технологія
використання системи управління навчальним контентом Moodle;
- дизайн-компонента — чим наповнити дистанційний курс — професійна підготовка навчальних матеріалів до завантаження в Moodle згідно з вимогами щодо оформлення текстів та презентацій;
- методична-компонента — як сформувати дистанційний курс — методично грамотна організація дистанційного курсу для максимальної мотивації студентів до навчання та забезпечення його якості.
Приклад відеоінструкції щодо створення в дистанційному курсі елементу Завдання: Як додати елемент Завдання"
Випускова робота викладачів передбачає розробку фрагменту дистанційного курсу з їх навчальної дисципліни, що відповідає Уніфікованим вимогам. Це дозволяє перевірити рівень сформованості педагогічних компетентностей викладачів в галузі дистанційного навчання.
Як свідчить досвід, викладачі, що успішно пройшли Курси підвищення кваліфікації "Дистанційні технології в освітньому просторі університету", також активно використовують дистанційні технології для підтримки навчання на очній та заочній формах або у форматі змішаного навчання, або у форматі перевернутого класу; курси, підготовлені для студентів дистанційної форми навчання, є більш якісними та цікавими; викладачі самостійно шукають нові педагогічні технології підвищення якості освітнього процесу, що сприяє подальшому формуванню відповідних компетентностей [4].
Завершенням роботи над дистанційним курсом є його атестація — засіб визнання Навчально-методичною радою університету дистанційного курсу науково-методичним виданням, який може бути опублікований та використовуваний у навчальному процесі [5].
Список використаних джерел
- Вимоги до вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти, наукових, освітньо-наукових установ, що надають освітні послуги за дистанційною формою навчання з підготовки та підвищення кваліфікації фахівців за акредитованими напрямами та спеціальностями, затверджені наказом МОН Укріїни 30.10.2013 р. № 1518.
- Сільченко, М.В. Методичні рекомендації викладачам щодо організації дистанційного навчання з використанням системи Moodle — 2-ге вид., доп. і перероб. [Електронний ресурс] / М. В. Сільченко. — К. : КНЕУ, 2016. — 183 c. — Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/ 0B0NNFufxhYSzTmhHblBIUFM3UE0/view
- Сільченко, М.В. Дистанційний курс «Відеопідручник з розробки дистанційних курсів у Moodle» [Електронний ресурс] — Режим доступу: http://10.1.1.150/course/view.php?id=704
- Колот, А.М., Формування електронного освітнього простору університету — досвід, проблеми, перспективи / [Текст] А.М. Колот, М.В. Сільченко // Зб. мат. Національної наук.-метод. конф. «Цифрова економіка», КНЕУ, : 4–5 жовтня 2018 р., м. Київ. — К.: КНЕУ, 2018. — С. 189—194
- Сільченко, М.В.Атестація дистанційних курсів як обов’язкова складова системи внутрішнього забезпечення якості вищої освіти в Україні [Текст] / М.В. Сільченко, Ю.М. Красюк // П’ята міжнародна науково-практична конференція «MoodleMootUkraine 2017. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (Київ, КНУБА, 26—27 травня 2017 р.): тези доповідей. – К.: КНУБА, 2017. — С. 49.