Загальне
В. М. Кухаренко
Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”
Л. П. Перхун, Н. М. Товмаченко
Національна академія статистики, обліку та аудиту
ДУАЛЬНЕ НАВЧАННЯ ФАХІВЦІВ ДЛЯ ЕКОНОМІКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Інформатизація освіти в Україні - один з найважливіших механізмів, що визначає основні напрямки модернізації освітньої системи. Сучасні інформаційні технології відкривають нові перспективи для підвищення ефективності освітнього процесу. Велика роль надається методам активного пізнання, самоосвіті, дистанційним освітнім програмам. Дистанційне навчання – це добре організована й контрольована самоосвіта з використанням комп’ютерної техніки й комунікаційних мереж.
У Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти в Україні передбачено встановлення рівноправного партнерства закладів вищої, фахової передвищої, професійно-технічної освіти з метою забезпечення оптимальності практичного застосування компетентностей, раціонального поєднання теорії та практики, методів і засобів навчання здобувачів освіти [1].
На сьогодні вищі навчальні заклади України переживають певну кризу, коли студенти вже не можуть навчатися по-старому, а викладачі у більшості не зовсім готові навчати по-новому. Навчальні плани практично всіх спеціальностей побудовано таким чином, що дисципліни фахової підготовки починаються з 3-го курсу. Однак сучасні студенти починають влаштовуватись на роботу вже на 1-2, причому до кінця 4-го курсу цей процес набуває масовості. При цьому знижується рівень загальної і фахової підготовки випускника вишу.
Одним із шляхів подолання даної проблеми є впровадження дуального навчання, при якому навчальний процес відбувається в університеті, а студенти працюють на робочих місцях за фахом [2]. Отже, кар’єра студента фактично починається ще в університеті.
Враховуючи обмежений термін контакту викладач-студент, у дуальному навчанні важливу роль мають відігравати тести самоконтролю у кожній дисципліні. Професійне використання тестології дозволяє створювати тестові завдання, які відповідають всім рівням таксономії Блума. У такому випадку вони можуть бути частково пов’язані з показниками компетентностей.
Основна мета дуального навчання – допомогти студенту набути компетентності, які йому необхідні для виконання професійної діяльності на конкретному підприємстві. Для цього університет та підприємство повинні узгодити зміст компетенцій, сформувати навчальну програму і на завершальній стадії підготовки фахівця (магістра) визначити вхідні компетентності студента. Це можна зробити через вхідне тестування з надійними тестовими завданнями, які вимірюють набуті студентом компетентності. Наявність портфоліо та результати тестування дають можливість визначити підприємству майбутнє робоче місце фахівця та в угоді зазначити, які компетентності студент має отримати самостійно і додатково.
При організації контролю знань за дуальною формою навчання авторам доречним вбачається застосування критеріально-орієнтованих тестів – тестів, які порівнюють навчальні та професійні досягнення з деяким критерієм. Такі тести зручно реалізовувати засобами систем дистанційного навчання, наприклад, Moodle, яка дозволяє формувати тестові питання різних типів та неодноразово включати їх у різні набори тестових завдань.
У роботах [3 - 5] покроково описана методика комплексного оцінювання якості тестів. Обравши її за основу, сформуємо систему ознак якісного критеріально-орієнтованого тесту.
Розподіл результатів тесту (бальних оцінок студентів) є, як правило, відмінним від нормального із зсувом у бік високих індивідуальних балів.
Для кожного окремого тестового завдання з тестового набору точково-бісеріальний коефіцієнт кореляції |rpbis| > 0,5. У протилежному випадку зв’язок між результатом виконання даного тестового завдання та індивідуальним балом студента вважається досить слабким і таке завдання бажано переглянути на предмет редагування або заміни.
Для кожної пари тестових завдань з тестового набору коефіцієнт кореляції Пірсона додатній. Від’ємний коефіцієнт свідчить про те, що між цими завданнями існує обернений зв’язок і для покращення валідності тесту одне з них краще переробити або замінити іншим.
Для кожного окремого тестового завдання з тестового набору коефіцієнт внутрішньої узгодженості Кьюдера-Річардсона більший за 0,7.
Для всього тестового набору загалом коефіцієнт генералізації більший за 0,8.
Для кожного окремого тестового завдання з тестового набору характеристичні криві, побудовані за моделлю Раша, не накладаються одна на одну та мають однакову щільність. Порушення першої умови означає, що відповідні тестові питання мають однакову складність і мають бути реконструйовані. Порушення другої умови говорить про те, що необхідно таким чином змінити тестові завдання-дублікати, щоб заповнити «прогалини» осі абсцис, де немає характеристичних кривих.
На сьогодні освіта України знаходиться на самому початку шляху законодавчого впровадження та нормативного супроводження дуального навчання. Однак, виходячи з реалій, коли більшість студентів старших курсів віддає перевагу працевлаштуванню у порівнянні з навчанням, частина провідних навчальних закладів вже почали напрацьовувати перші кроки на шляху інтеграції основних ідей дуального навчання в існуючу систему підготовки фахівців з вищою освітою.
У Національній академії статистики, обліку та аудиту студенти, що навчаються за індивідуальним графіком, мають можливість опановувати навчальні дисципліни за допомогою дистанційних курсів. Для вивчення кожного такого курсу викладач складає календарний план, у якому по тижнях вказуються види діяльності, які має виконати студент, і скільки він за це може отримати балів. Дистанційний курс наповнюється навчальними матеріалами відповідно до цього календарного плану. Така технологія дистанційного навчання дає змогу викладачу здійснювати ефективний консультаційний супровід студента при самостійному вивченні останнім певної дисципліни.
Однак описаний «прообраз» дуального навчання, тобто поєднання навчання студента з його роботою, не завжди супроводжується працевлаштуванням за фахом, що призводить до проблеми зниження рівня фахових компетенцій. Вирішувати дану проблему слід комплексно, спільними зусиллями різних представників суспільства, зокрема і через законодавче впровадження дуальної освіти у вищій школі.
На рис. 1 представлена схема взаємодії основних учасників розробки нормативної, методологічної, методичної, практичної бази дуального навчання статистиків.
Рис.1. Схема взаємодії основних учасників розробки основ дуального навчання статистиків
Дамо пояснення основним компонентам схеми рис. 1.
Функціонування дуального навчання неможливо без якісних дистанційних курсів, тому в схему включено компонент «Система дистанційного навчання».
Завжди доречним є вивчення чужого досвіду, тому виокремлено компонент «Університети-партнери за кордоном».
Впровадження дуального навчання має спиратися на останні дослідження різних галузей науки. Крім цього, науково-дослідна діяльність студентів допомагає їм краще розуміти проблеми професійної діяльності, оцінювати різні шляхи їх подолання, спонукає до поглиблення теоретичних знань (чого бракує більшості сучасних студентів). Отже, важливого значення набуває компонент «Науково-дослідний центр».
Окрема, дуже гостра проблема навчальних курсів вищої школи – їх змістове наповнення. Викладачі дуже часто занадто відірвані від практики і є суто теоретиками, значна їх частина ніколи не працювала на виробництві. Така ситуація підкреслює ведучу роль провідних фахівців-практиків при формуванні змістового наповнення навчальних дисциплін. Тому у схему включено компонент «Роботодавці».
Звичайно, дана схема не є догмою, її можна розширювати, доповнювати, уточнювати тощо. Запрошуємо зацікавлених в цьому питанні науковців до дискусії.
Висновки
Основні принципи функціонування дуальної освіти в Україні пов’язані з проблемами навчальних закладів, роботодавців, галузі, організації стажування та офіційного працевлаштування випускників українських вишів.
Велику роль у дуальному навчанні мають відігравати тести, які забезпечують вимірювання набутих компетентностей. Це вимагає формування якісної системи тестів та спеціальної підготовки викладачів для створення тестових завдань.
В Україні вже напрацьовано перші кроки з практичного впровадження дуальної освіти. Однак і науковцям, і педагогам, і фахівцям-практикам доведеться ще багато спільно працювати, щоб диплом випускника вишу з України високо цінився в усьому світі.
Список використаних джерел.
Кухаренко В.М. Ролі гравців дуального навчання. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції "Змішане навчання - інновація 21 сторіччя". Харків, 29-30 листопада 2018 р. - с.144-150
Кухаренко В. М., Перхун Л. П., Товмаченко Н. М. Методика комплексного оцінювання якості тестів. Частина 1 // Статистика України. 2018. № 3. С 40–48.
Кухаренко В. М., Перхун Л. П., Товмаченко Н. М. Методика комплексного оцінювання якості тестів. Частина 2 // Статистика України. 2018. № 4. С. 72–79.
Володимир Кухаренко, Лариса Перхун, Ніна Товмаченко Тестовий контроль знань: інструменти інтелектуального аналізу та Item Response Theory// Інноваційні комп’ютерні технології у вищій школі: Матеріали 10-ї науково-практичної конференції. м. Львів, 21-23 листопада 2018 року/Відп. за випуск Л.Д. Озірковський – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018.– с. 71-76