Загальне
Борисенко Д.В.
Українська інженерно-педагогічна академія, м. Харків
ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ІНТЕРФЕЙСУ: ЯК ПОКРАЩИТИ СПРИЙНЯТТЯ МАТЕРІАЛУ В ПЛАТФОРМІ MOODLE
Не для кого не секрет, що однією із важливих проблем розробки навчальних курсі є складність сприйняття «тижневої» теми інтерфейсу. Вона відразу накладає негативний відбиток на курс та інколи при тривалому навчальному курсі деякі студенти зовсім можуть «заблукати» в темах та завданнях, особливо це стосується студентів заочної форми навчання. Формат тижневої організації ресурсів навчального курсу відповідно накладає такі обмеження:
- всі ресурси мають чітке положення та при присутності великої їх кількості вони формують довгий «список» тем та завдань;
- присутність чіткої послідовності без можливого пропуску в розгляді вже знайомих тем;
- чіткі часові рамки для кожної неділі;
- візуальна складність сприйняття всього курсу, відсутність можливості цілісної сприйняття всього курсу, ресурси якого не можуть розміститися на всьому екрані;
- відсутність швидкого динамічного предперегляду тижня та його завдань;
- відсутність спрощеної візуалізації однотипних ресурсів або їх «згортання».
Цей перелік можна продовжувати в залежності від особливостей напрямку підготовки, навчальних дисциплін та їх тематичного розгляду їх змісту. На сьогодні вже запропоновано декілька шляхів цього вирішення. На скільки вони продуктивні та як можливо підвищити візуалізацію традиційного формату наявними засобами буде розглядатися в цій доповіді.
Додатково в цій доповіді буде розглянуто головні напрямки покращення візуалізації та сприйняття навчального дистанційного курсу та його наповнення на прикладі досвіду зарубіжних та вітчизняних розробників, існуючі плагіни для швидкої візуальної оптимізації дистанційної підтримки та практичні аспекти їх застосування. Також сформовано пропозиції щодо розробки плагінів нових форматів курсу.
На сьогодні просте структурування навчальних матеріалів вже є недостатнім параметром в організації дистанційної підтримки та з'являються все більш нові способи візуальної взаємодії з дистанційною системою. Використання розмежування простими рядками, формування навчальних тижнів та використання папок не вирішує в повному обсязі візуальне сприйняття всього курсу та пошуку в ньому певного завдання за умов відсутності повного деталізованого опису кожного завдання. Для цього активно залучаються плагіни (з англійської plug-in – підключати), спеціальних програмних модулів, які розширюють основні можливості програми [1]. Це унікальні маленькі помічники, які ми постійно використовуємо для додаткового інформування, блокування та спрощення дій по виконанню певних завдань, для яких вони розробляються по принципу додатків на наших смартфонах.
Відповідно представленої інформації з офіційного сайту https://moodle.org розробниками виділено за призначенням такі види плагінів: для адміністрування, оцінки, співпраці, спілкування, вмісту, налагодження інтерфейсу [2].
Відповідно до вище зазначеного ресурсу існує такі типи плагінів: модулі діяльності, інструменту адміністратора, розширений метод класифікації, додаток призначення/зворотного зв’язку, плагін призначення/подання, додаток/успадкований плагін, акт HTML редактор/ Art плагін, метод автентифікації, обмеження доступності, блок, інструмент «Книга/Книга», магазин кешу, тип календаря, формат курсу, формат даних, тип поля Database/ Database, база даних/предустановка, конвертор документів, редактор, метод реєстрації, зовнішній інструмент/джерело LTI, метод експорту сорту, звіт «Книжкова книга». місцевий плагін, журнал менеджера магазину/Журнал зберігання, медіа плеєр, виведення повідомлень, плагіат плагіна, портфоліо, тип поля порфоліо, питання поведінки, формат імпорту/експорту запитань, тип запитань. правило вікторини/доступу, вікторина/звіт, сховище, пакет SCORM/звіт, пошукова система, звіт про сайт, текстовий фільтр, тема, HTML редактор TinyMCE/плагін, протокол веб-сервісу, оцінка семінару/оцінювання виконано…, розділ семінару/подання…. Всі ці плагіни вирішують вузько спеціалізовані задачі та автоматизують діяльність викладача.
Рішення візуалізації сторінки в платформі Moodle забезпечується завдяки застосуванню теми оформлення (Ітерфейс/Тема на сайті https://moodle.org). Найбільш популярними на сьогодні є теми-плагіни - Adatable, Essantial, Academi, Klass, Eguru та інші. Кожний з них характеризується універсальними та багатофункціональними режимами налаштування. Але особливу роль заслуговують плагіни формати курсу, які змінюють головний вигляд сторінки навчального курсу та його організацію. Серед цих плагінів виділяють:
- плагін «Кнопки» - налаштування меню з конпками для доступу до розділів та інших ресурсів;
- плагін «Формат сітки» - створення сітки значків-пінктограм, під якою ховається цілі розділи та неділі тематичних блоків;
- плагін «Згорнуті теми» - просте рішення для ховання довгої череди навчальних тижнів або тем у відповідний згорнутий список;
- плагін Socialwall – переведення навчальної сторінки в соціальну модель із сповіщеннями;
- плагін «Дошка» - більш інтерактивний засіб візуалізації на базі створення блоків навчальних тем;
- плагін «eTask» - більш розвинута візуалізація у вигляді таблиці класифікації з додатковими функціональними можливостями щодо параметрів розміщення елементів, їх оцінювання, мотивації;
- плагін MindMap – візуалізація через персональну «карту розуму» - графічна демонстрація взаємозв’язків між темами, модулями, завданнями;
- плагін «Плитка» - анімована візуалізація основних тем начального курсу у вигляді плитки-блоків по видам діяльності або іншим налаштуванням;
- плагін «Формат періодів» - найбільш популярний та застосовується у більшості навчальних закладів та характеризується візуалізацію навчальних тижнів (тем), структурованих один під одним.
Застосування кожного з вище перелічених плагінів дозволяє створити унікальний інтерфейс користувача та підвищити ефективність взаємодії з системою Moodle в ході підбору найбільш вдалого їх поєднання.
Інше питання щодо використання плагіну – це особливості його встановлення, процес якого вимагає прав адміністратора та накладає обмеженість на просте їх використання звичайними користувачами. Тому при встановленні плагіну для навчального закладу необхідно враховувати період узгодження з керівництвом та центром підтримки, що може зайняти певний за умов письмового роз’яснення та підтвердження необхідності встановлення даного плагіну. Крім того, будь-яке встановлення додаткових плагінів підвищує навантаження на сервери навчального закладу та після встановлення піднімається питання його оновлення.Розробка плагінів для платформи Moodle є «перспективним шляхом подальшого розвитку» та наступним рівнем удосконалення даного дистанційного середовища [3]. Вони виступають унікальними помічниками, але їх встановлення чітко обмежена правами адміністратора системи та кожне встановлення перевіряється на технічними працівниками навчального закладу на крайню необхідність із погодженням керівництва. Підсумовуючи особливості використання плагінів представимо ряд пропозицій до їх розробки, а саме:
- поява нових більш унікальних плагінів для різних сфер застосування та нових безпечних джерел їх скачування;
- поява синергічних додатків, які об’єднують можливості декількох систем – дистанційної платформи Moodle та інших найбільш популярних (edX, Coursera, Prometheus, Класна кімната Google та інші). При цьому досягнення на декількох системах підсумовуються в загальному заліку.
- спрощення розробки плагінів та створення відповідних сайтів-конструкторів для викладачів, на яких кожний бажаючий може створити власний додаток без знань мов програмування та його протестувати;
- поява нових плагінів для платформи Moodle рівня звичайних додатків, які встановлюється на комп’ютер користувачів, не потребують прав адміністратора системи Moodle, не використовують серверні можливості системи та змінюють дистанційну платформу тільки для певного користувача лише на його комп’ютері – додатків користувача.
Список використаних джерел
1. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D1%96%D0%BD
2. https://moodle.org/plugins/index.php
3. Попель М. В. Розробка плагінів для Moodle: зарубіжний досвід / М. В. Попель // Шоста Міжнародна науково-практична конференція «MoodleMoot Україна 2018». Теорія і практика системи управління навчанням Moodle», 25 травня 2018 ,м. Київ, Україна