Загальне
Чорноіван Ю.О.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Практика використання LaTeX для створення комплектів тестових завдань у Moodle
Досить важливою у процесі перевірки знань і набуття студентами компетентностей є належне приготування матеріалу для тестування, а також проведення тестування у спосіб, який би забезпечував повне відображення матеріалів курсу у тестових завданнях. Складання загального тестового матеріалу для курсу природничої дисципліни є доволі складним завданням, оскільки стандартні засоби Moodle є доволі незручними, якщо йдеться про матеріали із великою кількістю формул та рисунків. Тут у пригоді може стати LaTeX [1], у якому увесь код документа є суто текстовим, тому при належних навичках у набиранні тексту створення великого корпусу тесті не є чимось надто складним. При цьому постає проблема перетворення коду LaTeX у прийнятний для Moodle формат.
Звичайно ж, списки питань, де є лише одна правильна відповідь із декількох варіантів, доволі просто можна перетворити до формату GIFT серією простих замін за допомогою формальних виразів.
Втім, з певного часу до стандартного набору пакунків TeXLive входить пакунок moodle [2]. Його можливості набагато ширші: можна створювати майже будь-які різновиди питань, одночасно бачачи перед очима чітку структуру тесту та отримуючи після кожної компіляції готовий до імпортування файл XML у власному форматі Moodle.
Недоліки інтернет-реалізації Moodle:
- Потрібне стале якісне з'єднання з сервером.
- Доведеться призвичаїтися до своєрідного синтаксису TeX у Moodle.
- Необхідність при перевірці тесту працювати з окремими сторінками завдань.
- Утруднення при роботі з графікою (слід спочатку завантажувати рисунок натисканням послідовності кнопок).
- Неможливість використання визначених користувачем команд LaTeX.
- Проблеми зі створенням архівів тестів, їх редагуванням та повторним використанням.
Зручність використання LaTeX:
- Можливість роботи без постійного з'єднання з сервером.
- Негайний перегляд завдань тесту у остаточному вигляді.
- Можливість використання TikZ для графіки та автоматичне вставляння графіки до XML.
- Зручне архівування та наступне використання приготованих тестів з іншою метою.
Загальні принципи роботи:
- Створення документа LaTeX.
- Збирання до PDF із паралельним створенням XML у форматі Moodle.
- Імпортування тесту до банку питань.
- Створення тестового завдання на базі банку питань.
Передбачені типи питань:
- Питання із одним або декількома варіантами правильних відповідей (multi).
- Питання з числовою відповіддю (numerical).
- Питання з короткою відповіддю (shortanswer).
- Питання з розгорнутою текстовою відповіддю (essay).
- Питання на встановлення відповідності (matching).
- Питання з пропусками, які слід заповнити (cloze).
Нереалізовані можливості:
- Коментарі Moodle щодо правильних, частково правильних та неправильних відповідей.
- Таблиці.
- Питання із автоматизацією числових відповідей на основі випадкових вхідних даних.
- Підказки.
- Питання з описами.
- Перемішування відповідей у підпитаннях питань з пропусками.
Втім, використання у документі LaTeX кирилиці призводить до значних проблем із кодуванням символів. Через використання для кирилиці кодування T2A стандартний pdflatex створює на основі кириличниих даних мішанину теґів, подібних до \T2A\cyru. Звичайно ж, Moodle таке обробити не зможе. Теоретично, можна було б знов-таки обійтися пакетною заміною кодів на звичайні символи абетки, але це, звичайно ж, незручно.
Cучасні засоби дають змогу вирішити цю проблему у набагато простіший спосіб. LaTeX постійно розвивається, і на сьогодні, є дуже гнучкою системою, яка нічим не обмежує користувача. У даному випадку достатньо скористатися XeLaTeX. Стандартний приклад виглядатиме так (включення дещо надмірні, із запасом на інші корисні для форматування питань речі):
\documentclass[12pt]{article} \usepackage[T2A]{fontenc} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[ukrainian]{babel} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \usepackage[dvips]{graphicx} \usepackage[a4paper,text={19cm,27cm},centering]{geometry} \usepackage{enumitem} \usepackage{multicol} \usepackage{fontspec} \usepackage{xunicode} \usepackage{xltxtra} \defaultfontfeatures{Scale=MatchLowercase,Mapping=tex-text} \setmainfont{Times New Roman} \setromanfont{Times New Roman} \setsansfont{Times New Roman} \usepackage{moodle} \begin{document} \begin{quiz}{Мій перший тест} \begin{numerical}[points=2]{Основи додавання} Скільки буде $8+3$? \item 11 \end{numerical} \begin{shortanswer}[case sensitive=true]{Ім'я Ньютона} Як звали Ньютона? \item Ісак \item[fraction=0, feedback={Ні, дурнику!}] Фіг \item{fraction=0} Сер \end{shortanswer} \begin{multi}[points=3]{Перша похідна} Чому дорівнює перша похідна від $x^3$? \item $\frac{1}{4} x^4+C$ \item* $3x^2$ \item $51$ \end{multi} \end{quiz} \end{document}
Далі можна просто скористатися xelatex для отримання даних у форматі XML та наступного імпортування отриманих даних до Moodle.
Нижче наведено знімок вікна Okular із результатами збирання тестового файла.
Таким чином, LaTeX зі стандартним пакунком moodle можна вважати досить надійним та ефективним засобом швидкої побудови тестового матеріалу для природничих та гуманітарних дисциплін.
Список використаних джерел
- LaTeX [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: https://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Introduction.
- Hendrickson A. The moodle package: generating Moodle quizzes via LaTeX [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://tug.ctan.org/macros/latex/contrib/moodle/moodle.pdf.